-
Klasiskās mūzikas ietekme uz vidusskolēnu emocijām
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Emociju jēdziens psiholoģijā | 6 |
2. | 10.-12.klašu skolēnu psiholoģiskās vecumposma īpatnības emocionālās attīstības kontekstā | 10 |
3. | Mūzikas ietekme uz cilvēka fizisko un emocionālo stāvokli | 11 |
3.1. | Mūzikas ietekme uz cilvēka nervu sistēmu | 11 |
3.2. | Mūzikas ietekme uz veģetatīvajām norisēm cilvēka organismā | 12 |
3.3. | Mūizikas ietekme uz emocijām | 13 |
4. | Vidusskolēnu emocijas klasiskās mūzikas ietekmē | 14 |
Secinājumi | 20 | |
Izmantotā literatūra | 21 | |
Pielikums | 22 |
Secinājumi
Pētot emociju un jūtu jēdzienu psiholoģiskajā literatūrā var secināt, ka emociju un jūtu avots ir objektīvā īstenība, kas atspoguļo indivīda subjektīvo attieksmi pret to. Ne katrs īstenības priekšmets un parādība spēj izraisīt pret sevi emocionālu attieksmi. Emocionālo attieksmi izraisa tikai tas, kas tā vai citādi, tieši vai netieši saistīts ar cilvēka vajadzību apmierināšanu vai ar sabiedrības prasībām.
Mūzika cilvēku ietekmē gan psiholoģiski, gan fizioloģiski. Daudzās emociju teorijas atspoguļo emocijas gan kā ārējo stimulu ierosinātu fizioloģisko procesu, un otrādi- kā reakciju uz fizioloģiskiem procesiem, gan kā subjektīvu vērtību, pamudinājumu motivācijai, noteiktai darbībai, gan kā kognitīvās sfēras motivējošo elementu.
Par galvenajām emocijām uzskatāmas interese, prieks, pārsteigums, bēdas, dusmas, riebums, bailes, vainas izjūta, kauns, u.c., kuru izpausmes atspoguļojas gan mīmikā, žestos, runas intonācijā, gan asinsrites, elpošanas, gremošanas un muskulatūras darbībā.
Emocijas, klausoties mūziku, veidojas pateicoties asociatīvajai uztverei, kas savienojumā ar katra indivīda pieredzi, veido noteiktas emocijas. Katrs skaņdarbs ietekmē cilvēku atšķirīgi, līdz ar to katrs skaņdarbs rada citas asociācijas un emocijas. Mūzika ietekmē gan cilvēka nervu sistēmu, gan veģetatīvos procesus, gan emocionālo pusi.
Praktiskais pētījums tika veltīts, lai noskaidrotu kādas tieši emocijas skolēnos izraisa konkrēti mūzikas paraugi. Analizējot pētījuma rezultātus, var secināt, ka smagnējāka mūzika gan meitenēs , gan zēnosizraisa bailes, dusmas, nepatiku. Lēni, liriski skaņdarbi parāda jauniešu vēlmi slēpt savas patiesās emocijas vai arī viņu nespēju būt romantiskākiem, ko šāda veida skaņdarbi rada viņos tādas emocijas kā nepatiku, riebumu, skumjas. Savukārt straujāki, vieglāki skaņdarbi rada vairāk pozitīvu emociju-prieku, interesi, kas apstiprina jauniešu vecumposma psiholoģiskās īpatnības, viņu spēju ātri reaģēt, ātri pieņemt lēmumus, tvert visu vieglāk, neko nesarežģīt, utt.
Lai gan katra skaņdarba atskaņošanas brīdī bija skolēni, kam veidojās pozitīvas emocijas, diezgan liela daļa respondentu atzīmējuši arī negatīvās emocijas, kas norāda, ka jauniešu vecumā ir daudzi, kam nepatīk klasiskā mūzika vispār. Iespējams, tas ir tāpēc, ka mēs dzīvojam popkultūras laikmetā, kur jauniešu subkultūrai galvenā tendence attiecībā uz mūzikas jomu, ir klausīties popmūziku, rokmūziku un citus populārās mūzikas žanrus.
Tā kā jebkura skaņdarba klausīšanās laikā jebkuram veidojās emocijas, vienalga, pozitīvas vai negatīvas, kā arī parādās negatīvās emocijas, tad var uzskatīt, ka hipotēze ir apstiprinājusies.
…
ZPD Saturs Ievads 5 1. Emociju jēdziens psiholoģijā 6 2.10.-12.klašu skolēnu psiholoģiskās vecumposma īpatnības emocionālās attīstības kontekstā . 10 3. Mūzikas ietekme uz cilvēka fizisko un emocionālo stāvokli 11 3.1. Mūzikas ietekme uz cilvēka nervu sistēmu 11 3.2 Mūzikas ietekme uz veģetatīvajām norisēm cilvēka organismā 12 3.3 Mūizikas ietekme uz emocijām 13 4. Vidusskolēnu emocijas klasiskās mūzikas ietekmē 14 Secinājumi 20 Izmantotā literatūra 21 Pielikums 22 Daļa no anotācijas - Mūzikas ietekme uz cilvēka attīstību ir milzīga. Kognitīvās un emocionālās attīstības ciešā mijsakarība nosaka šo attīstības jomu līdzsvaru, tomēr praksē pierādās, ka mācību procesā lielākais uzsvars tiek likt uz prāta, spēju un dažādu prasmju attīstību, tādēļ jo svarīgāk ir pievērsties tieši emocionālās attīstības iespējām. Zinot to, ka mūzika stimulē pašizteikšanos un pašaktualizāciju, emocionalitāti un ļauj brīvāk paust savas jūtas, tās nozīmīgums pastiprinās jauniešu vecumā, kad veidojas pamatnostādnes pieauguša cilvēka dzīvei.
- Deju mūzikas pielietojums instrumentālās mūzikas žanros - dejas salīdzinājums trīs laikos
- Klasiskās mūzikas ietekme uz vidusskolēnu emocijām
-
Mūzikas terapija
Research Papers14 Psychology, Music, Anatomy, Medicine and Hygiene
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Deju mūzikas pielietojums instrumentālās mūzikas žanros - dejas salīdzinājums trīs laikos
Research Papers for secondary school9
-
Mūzikas terapija
Research Papers for secondary school14
-
Alternatīvās mūzikas atstātā ietekme uz personību un sabiedrību
Research Papers for secondary school22
-
Klasiskās mūzikas komponisti
Research Papers for secondary school20
-
Mūzikas terapija
Research Papers for secondary school6