Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:548507
 
Author:
Evaluation:
Published: 07.02.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 10 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Valsts budžeta būtība    4
2.  Budžeta sastādīšanas process    6
3.  Valsts budžeta izpildes organizācija    12
4.  Valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu raksturojums Latvijā    15
  Secinājumi un priekšlikumi    20
  Izmantotās literatūras saraksts    24
Extract

1. VALSTS BUDŽETA JĒDZIENS UN BŪTĪBA

Lai valsts varētu veikt savas funkcijas, tās rīcībā ir jābūt noteiktam valsts finansēm. Šo naudas līdzekļu veidošana, sadale un izmantošana tiek veikta ar valsts budžeta starpniecību. Valsts budžets ir cēlies no angļu valodas vārda budget, kas tulkojumā nozīmē ādas somu [2, 221].
Ilgu laika posmu valstīm nebija budžetu. Tomēr visās Eiropas valstīs tika vākti valsts ieņēmumi un veikta to izlietošana. Par budžetu sāka runāt tad, kad valstis sāka plānot iespējamos ieņēmumus un izdevumus. Kopš 17. gadsimta beigām par budžetu sāka dēvēt to dokumentu, kur bija atspoguļots valsts ieņēmumu un izdevumu plāns. Līdz ar to budžeta raksturīgākas iezīmes ir:
1. tas ir plāns, kurš sastādīts tāmes veidā;
2. tas ir sastādīts noteiktam laika posmam;
3. valsts ieņēmumi un izdevumi budžetā ir atspoguļoti naudas izteiksmē.

Valsts budžets tiek definēts dažādi, bet autore vairāk piekrīt sekojošam apgalvojumam:
Valsts budžets ir valsts naudas ieņēmumu un izdevumu saraksts, kas sastādīts noteiktam laika periodam. /Latvijas enciklopēdija/ [7, 4].
Valsts budžets tiek sastādīts noteiktam laika periodam, parasti gadam. Budžeta darbības periodu nosaka katras atsevišķas valsts likumdošana. Vairākumam valstu šīs periods sakrīt ar kalendāro gadu, bet citās valstīs tās nesakrīt. Latvijā saimnieciskais gads sākas 1. janvārī un beidzas 31. decembrī [1].
Valsts budžeta īpatnība ir tā, ka izsniegtie naudas līdzekļi nav jāatmaksā. Turklāt valdība valsts finanses izmanto kā līdzekļi fiskālās politikas realizācijai makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšanai. Katrā atsevišķā valstī, atbilstoši teritoriālajam iedalījumam tiek veidota noteikta budžeta sistēma [2, 221].
Vispārinot iepriekš teikto var uzskatīt, ka budžets ir instruments, ar kura palīdzību valsts nodrošina makroekonomisko stabilitāti, iedala finanšu resursus atbilstoši valsts funkcijām un nodrošina efektīvu resursu izlietojumu atbilstoši pilnvarojumam tos izlietot. Budžeta galvenās funkcijas ir:
1. ieņēmumu iekasēšanas nodrošināšana;
2. ieņēmumu sadale dažādiem mērķiem, izdevumu plānošana;
3. makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšana, izmantojot fiskālo politiku un monetāro politiku;
4. kontrole pār valsts institūcijām, lai nodrošinātu to darbības atbilstību vēlēto amatpersonu veidotajai politikai;
5. valsts institūciju atbilstības nodrošināšana par efektīvu budžeta līdzekļu izmantošanu [4, 7].

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register