Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:115771
 
Evaluation:
Published: 23.11.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 33 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Anotācijas    3
  Ievads    6
1.  Mazo un vidējo uzņēmumu attīstība Latvijā    11
1.1.  Mazā biznesa jēdziens, nozīme un funkcijas    11
1.2.  Kritēriji, pēc kuriem uzņēmumi tiek attiecināti pie maziem un vidējiem uzņēmumiem    18
1.3.  Mazo un vidējo uzņēmumu komercdarbības formas Latvijā    20
2.  Mazo un vidējo uzņēmumu atbalsta programmas un institūcijas Latvijā    29
2.1.  Mazo un vidējo uzņēmēju attīstības kreditēšanas programma    29
2.2.  Mazo uzņēmumu Eiropas harta    41
2.3.  PHARE 2003 programma    43
2.4.  Latvijas banku grupa, kas veic atbalstu maziem un vidējiem uzņēmumiem sadarbībā ar Eiropas bankām    44
2.5.  Latvijas Garantiju aģentūra    46
2.6.  Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padome    50
2.7.  Latvijas tirgotāju asociācija    52
2.8.  Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra    54
2.9.  Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera    57
3.  Mazā biznesa darbības un attīstības problēmas    60
3.1.  Mazie un vidējie uzņēmumi Latvija – statistikas dati    62
3.1.1.  Uzņēmēju izglītība    64
3.1.2.  Uzņēmumu sadalījums pēc vecuma un dzimuma    68
3.1.3.  Mazie un vidējie uzņēmumi, kas uzrādījuši grūtības attīstīt savu darbību, sadalījums pa nozīmīgākajām tautsaimniecības nozarēm    69
3.2.  Apsekojuma rezultāti Centrālās Eiropas valstīs    75
  Secinājumi un priekšlikumi    77
  Izmantotās literatūras un avotu saraksts    81
Extract

Uzņēmējdarbība ir tirgus ekonomikas pamats. Nodokļi, darbavietas un, visbeidzot, konkurences veicinātais preču un pakalpojumu kvalitātes pieaugums – tie ir tikai daži no labumiem, kurus valstij un sabiedrībai dod sekmīga uzņēmumu darbība. Tā pēc valsts varas institūcijām jāizrāda pretimnākšana uzņēmējiem un to interesēm, kā arī maksimāli jāatvieglo likumīga un godīga peļņas gūšana jebkurā ekonomikas jomā.
Mazais un vidējais bizness tirgus ekonomikā ir vadošs sektors, kas noteica ekonomiskā pieauguma tempus, iekšējā kopprodukta ( IKP ) struktūru un kvalitāti. Tādās valstīs kā ASV, Japāna, Francija un Lielbritānija, lielākā daļa no uzņēmumu kopējā skaita pieder maziem un vidējiem uzņēmumiem: 99,3 – 99,7 %. Amerikā mazā biznesā tiek aizņemti ap 53 % no kopējā iedzīvotāju skaita, Japānā – 71,7 %, bet Eiropas Savienības valstīs – apmērām 50 % [ 20, 17 ].
Par kritērijiem uzņēmumu lieluma definēšanai kalpo visbiežāk nodarbināto skaits, kā arī pamatkapitāla lielums, aktīvu vidējā vērtība un apgrozījuma lielums. Pasaules praksē maziem un vidējiem uzņēmumiem pieder gandrīz puse no saražotās produkcijas apjoma. Parasti mazie un vidējie uzņēmumi ( MVU ) nodrošina 75 – 80 % no jaunajām darba vietām, atšķirībā no lieliem uzņēmumiem, kur pastāv nodarbinātības samazināšana [ 27, 8 ].
MVU sektors savā būtībā ir tipisks tirgus sektors un sastāda modernas tirgus infrastruktūras pamatu.
Uzņēmējdarbība veiksmīgi darbojas un attīstījās daudzās valstīs. Vairāk nekā 20 gadu atpakaļ notika mazā biznesa aktivitātes strauja attīstīšana, īpaši Rietumu ekonomikā.
MVU attīstīšanai ir virkne priekšrocību salīdzinājumā ar lieliem uzņēmumiem: mazie uzņēmumi straujāk aktivizē ekonomikas strukturālo pārkārtošanu, tiem piemīt lielāka elastība - tie ātrāk un operatīvāk reaģē uz patērētāju pieprasījuma izmaiņām, nodrošina tirgus izvēles brīvību un papildus darba vietas un tiem ir plašākās iespējas kontaktēties ar patērētajiem. Mazais bizness dod iespēju piesātināt tirgu ar precēm un pakalpojumiem, pārvarēt nozaru un teritoriālo monopolu, paplašināt un paaugstināt konkurenci. Mazo uzņēmumu darbības efektivitāti pierāda arī tas fakts, ka ES valstīs uz 1 euro izdevumiem MVU ievada jaunievedumu 17 reizēs vairāk nekā lielie uzņēmumi ( tie ievada tikai 10% jauno tehnoloģiju, bet 90% pieder maziem uzņēmumiem un neatkarīgajiem izgudrotājiem).
Darba mērķis ir izpētīt un analizēt mazo un vidējo uzņēmumu darbības vidi Latvijā, tā rezultātā noteikt priekšrocības un atklāt trūkumus, kā arī izstrādāt priekšlikumus mazo un vidējo uzņēmumu darbības nosacījumu uzlabošanai Latvijā.

Izvirzītā mērķa sasniegšanai, darbā risināmie uzdevumi ir šādi:
1.pamatojoties uz speciālo literatūru, analizēt mazo uzņēmumu jēdzienu un to funkciju nozīmi valsts ekonomikā;
2.izpētīt Latvijas likumus, kas reglamentē atbalstu MVU, kā arī ES atbalsta programmas;
3.analizēt MVU attīstības tendences pēc Latvijas iestāšanās ES;
4.izpētīt MVU darbības grūtības un analizēt to iemeslus;

Mazam biznesam piemīt ievērojams potenciāls iedzīvotāju nodarbinātības sfērā, darbaspēka rezervju iesaistīšana ražošanā ( darbaspēks, kas nevar būt izmantots lielā ražošanā tās tehnisko vai citu pazīmju dēļ – tie ir pensionāri, studenti, mājsaimnieces un arī personas kas vēlās strādāt pēc pamatdarba laika ar mērķi iegūt papildus legālus ienākumus. Nodarbinātības problēma ir ļoti aktuāla Latvijā: uz 1.01.2004. gadu bezdarba līmenis bija 8,6 % no ekonomiski aktīva iedzīvotāju skaita. Pēc Nodarbinātības Aģentūras informācijas reģistrēto cilvēku skaits bez pastāvīga ienākumu avota ir 90 551, un tiek atzīmēts ka Rīgas rajonā ir vismazākais bezdarbnieku īpatsvars – 5,3 % no ekonomiski aktīva iedzīvotāju skaita.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register