-
Cenu veidošana tirdzniecībā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 10 | |
1. | Analītiskā apskata daļa | 10 |
1.1. | Cenu nozīme | 10 |
1.1.1. | Cenu veidi | 10 |
1.2. | Cenu noteikšanas process | 13 |
1.2.1. | Faktori, kas ietekmē cenu noteikšanu | 15 |
1.2.2. | Cenu noteikšanas ierobežojumi | 18 |
1.2.3. | Preču piegādes cenas | 19 |
1.2.4. | Izmaksas, to loma cenu veidošanā | 20 |
1.2.5. | Cenu konkurence | 21 |
1.3. | Cenu veidošanās stratēģijas | 22 |
1.3.1. | Cenu stratēģijas un to veidi | 23 |
1.4. | Cenu veidošanās metodes | 27 |
1.4.1. | Cenu veidošanas metodes un to veidi | 28 |
2. | Pētījumu un aprēķinu daļa | 33 |
2.1. | SIA “Latio” Imantas nodaļas vispārīgs raksturojums | 33 |
2.2. | SIA “Latio” Imantas nodaļas cenu ekonomiskie aprēķini | 35 |
2.3. | SIA “Latio” Imantas nodaļas saimnieciskās darbības rādītāji, to analīze | 50 |
Nobeigums | 50 | |
Bibliogrāfiskais saraksts |
1. ANALĪTISKĀ APSKATA DAĻA
1.1 Cenu nozīme
Cena – produkcijas un pakalpojuma vērtība izteikta naudā. Cenu noteikšanu apgrūtina lielākoties tādi faktori kā savstarpējā atkarība starp produktu, pakalpojumu no vienas puses un tirgu, informāciju, konkurenci no otras puses. Cenu noteikšanas metožu uzlabošana ir nepieciešama, lai uzņēmums spētu gūt pēc iespējas lielāku peļņu no tirgus.
Lēmumu pieņemšana par cenām ir komplicēts process, jo produktam jānosaka optimāla cena katrā no tirgiem, kā arī jāveido uzņēmuma politika, kā un kad mainīt cenas, reizē nosakot, kam tad ir šādas tiesības un pat pienākums. Lēmuma pieņemšana par produkta cenu ir viena no sarežģītākajām problēmām, kuru vajag risināt uzņēmuma vadībai. Tā kā šīs stratēģijas pamatā savukārt ir ilgtermiņa komerciālās darbības plāns, kurā centrālā vieta pieder cenai, tad pieņemot operatīvos lēmumus par cenām, uzņēmuma vadībai jāņem vērā stratēģijas pamat principi. Tas nozīmē, ka ikviena produkta cenas lomu var skatīt īstermiņa vai ilgtermiņa peļņas ieguves aspektā, vai saistībā ar citu mērķi, kādu sev izvirza uzņēmuma vadība.
Bieži tiek lietots jēdziens “optimālā cena”, kurai ir dažādi kritēriji valstu, reģionu un pilsētu aspektā, jo uz šo raksturlielumu iedarbojas ražotāja izmaksas, pircēju maksātspēja, produkta sociālā vērtība, produkta izcelsme, tēls, reputācija, kvalitāte un virkne citu faktoru. [6; 228.lpp]
Cenu pamatā parasti ir pieprasījums, izmaksas, konkurence.
1.1.1 Cenu veidi
Praksē tiek izmantotas šāda veida cenas:
1) Faktiskās - cenas, kas darbojās attiecīgajā laika periodā.
Savukārt šīs cenas var būt līgumcenas, par kādām vienojušies pārdevēji un pircēji (bez jebkādiem uzcenojumiem);
2) Limitējamās cenas, ja pārdevējs un pircējs ir tiesīgs noteikt cenu līguma ietvaros uzrādītajās robežās;
3) Administratīvi regulētās cenas, kad valsts vai pašvaldība nosaka cenu vai tarifu tam vai citam produktam; tipisks piemērs tādam cenu veidam ir dzīvokļa īres maksa par kvadrātmetru platības. [6; 229. – 230. lpp.]
Klasificējot cenas pēc vairākiem veidiem, eksistē šāda veida cenas:
1. Vairumtirdzniecības cenas – tās ir cenas, par kurām ražošanas uzņēmumi vai vairumtirdzniecības uzņēmumi pārdod savu produkciju.
2. Iepirkuma cenas – tās ir cenas, par kurām tiek iepirkta plaša patēriņa produkcija un saimniecības preces. Šīs cenas sevī ietver vairumtirdzniecības cenu raksturu.
3. Mazumtirdzniecības cenas – tās ir cenas, par kurām mazumtirgotāji pārdod produkciju iedzīvotājiem vai mazumtirdzniecības patērētājam.
4. Transferta cenas – tās ir dažāda veida vairumtirdzniecības cenas, par kurām ražošanas faktori un produkcija apmainās starp nodaļām vai filiālēm integrētā, vienotā firmā.
5. Tarifi – tā ir cena par pakalpojumu (jebkuras nemateriālas uzņēmējdarbības izpausmes). Piemēram, tie ir tarifi par elektroenerģiju, telekomunikācijām u.c.
6. Brīvās cenas – tās ir cenas, kuras nosaka pārdevēji ņemot vērā tirgus konjunktūru.
7. Ierobežotās cenas – tās ir cenas, kuru līmeni kontrolē attiecīgi uzņēmuma vadītāji.
8. Cietās cenas – tā ir cena, kura tiek fiksēta līgumā tai brīdī, kad šis līgums tiek slēgts.Un kurš netiek pakļauts izmaiņām visā līguma termiņa garumā (kam ir jābūt atrunātam līgumā).
…
Bakalaura darba “Cenu veidošana tirdzniecībā” mērķis ir iepazīties ar cenu veidošanu un procesu, cenu noteikšanas metodēm, cenu veidošanas stratēģijām, lai saprastu un noskaidrotu cenu veidošanās aprēķinu metožu un stratēģiju optimizācijas optimālos variantus tirdzniecības sfērā. Šī darba pamatā ir šī brīža cenu veidošanās apstākļu, izmantoto aprēķinu, formulu un tirgus situācijas analīze. Darbs sastāv no divām galvenajām daļām – analītiskā apskata daļas un pētījumu un aprēķinu daļas. Pirmās daļas pirmajā nodaļā tiek apskatīta cenu nozīme un vieta mūsdienu uzņēmējdarbībā, kā arī cenu veidi. Otrajā nodaļā tiek pētīts pats cenu veidošanās process, cenu noteikšanas aprakstošie faktori, izmaksas, konkurence un ierobežojumi, nosakot cenu. Trešajā nodaļā tiek raksturotas cenu veidojošās stratēģijas, to iedalījums. Ceturtajā nodaļā, balstoties uz šīs brīža pieejamām cenu veidošanas metodēm, tika apskatīs to klasifikācija, pamat formulas, pielietojuma vispārīgie aspekti. Pētījumu un aprēķinu daļā tiek raksturots SIA “Latio” darbības veids un finansiālais stāvoklis. Tiek pētītas un analizētas cenu veidošanās metodes un sniegts autora viedoklis un secinājumi par attiecīgo aprēķinu nozīmību, lietderību, ierobežojumiem un pielietojumu.
- Cenu veidošana tirdzniecībā
- Rentabilitātes paaugstināšana tirdzniecības uzņēmumā SIA "XXX"
- Uzņēmuma "PVS un Co.Riga" preču cenu noteikšanas vērtējums
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Rentabilitātes paaugstināšana tirdzniecības uzņēmumā SIA "XXX"
Term Papers for university62
-
Uzņēmuma "PVS un Co.Riga" preču cenu noteikšanas vērtējums
Term Papers for university45
Evaluated! -
Mēbeļu ražošanas un tirdzniecības uzņēmuma mārketinga vides raksturojums un ieteikumi darbības uzlabošanai
Term Papers for university66
-
Darījumi ar atvasinātiem finanšu instrumentiem kā valūtas un cenu risku pārvaldīšanas veids
Term Papers for university52
-
LR nodokļu loma valsts budžeta veidošanā
Term Papers for university60
Evaluated!