Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:625022
 
Author:
Evaluation:
Published: 08.12.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Finlija modelis un tā sekas
Pašlaik visplašāk pieņemtajiem modelis seno Grieķijas ekonomikā ir Finlija modelis, kura pirmais izklāstītās ir Moses Finley 1973. Par šo viedokli lielā mērā jāpateicas Weber-Hasebroek-Polanyi līniju analīzei un uzskatam, ka senā grieķu ekonomika būtiski atšķiras no tirgus ekonomikas, kas šobrīd ir pārsvarā lielākajā daļā mūsdienu pasaulē. Seno grieķu ekonomika bija ne tikai daudz mazākā apjomā, bet tā atšķīrās kvalitātes ziņā.
Lai gan seno grieķu vārdam oikonomia ir sakne mūsdienu angļu valodas vārdā "ekonomika," šim vārdam nav divi sinonīmi. Šobrīd "ekonomika" attiecas uz atsevišķu sfēru, cilvēku mijiedarbība ražošanas procesā, izplatīšana un patēriņu preces un pakalpojumi, oikonomia nozīmēja "saimniecības vadība," ģimenes darbības, kurā bija iekļautas tradicionālās sociālās un politiskās institūcijas. Taisnība, grieķi, nodarbojas ar dažāda veida apmaiņu, tostarp tālsatiksmes tirdzniecība. Viņi izstrādāja naudas sistēmu, sāka izmantot metāla naudu, bet viņi nedomāja, ka šī darbība ir daļu no zinātnes, ko mēs saucam par "ekonomiku".
Saskaņā ar Finlija modeli Grieķijas vērtību sistēma uzsvēra labklājību, kas Kopienai ir pats svarīgākais. Atsevišķu vīriešu kārtas pilsoņiem, ir jānodrošina iztika sev un savai ģimenei. To varētu paveikt, vienkārši, ar nelielu lauksaimniecības zemes gabalu. Vīriešu pilsoņiem bija paredzēts veltīt sevi labklājībai Kopienā un piedalīties valsts reliģiskajā, politiskajā un militārajā dzīvē Polisās.
Tā sauktais banausic darbs iekļauj ražošanu, biznesu un tirdzniecību (kas nav saistīts ar zemes un ģimenes saimniecību), un to, ko mēs saucam par "kapitālismu" (ieguldīt naudu, lai gūtu vairāk naudas), viņi uzskatīja par kaut ko nesavienojamu ar līdzdalību, polisas lietām, un pat uzskatīja par kaut ko nedabīgu un morāli graujošu. Uz šīs zemes lauksaimniecības ražoja tikai tik daudz, cik bija nepieciešams patēriņam. Tie atstāja pietiekami daudz brīvā laika aktīvai līdzdalībai sabiedriskajā dzīvē. Ražošana un maiņas bija jāveic tikai attiecībā uz personisko vajadzību, lai palīdzētu draugiem, vai arī gūt labumu sabiedrībai kopumā. Šādas darbības nebūtu jāveic lai vienkārši gūt peļņu, protams, šādi nevar gūt kapitālu turpmāko ieguldījumu un ekonomisko izaugsmi.
Ņemot vērā ierobežojumus, kas likti uz ekonomisko aktivitāti, tradicionālajām vērtībām, lauksaimniecība veido lielāko daļu ražošanas un apmaiņu. Lielākā daļa ražošanas, tādēļ tika veikta laukos un pilsētās neto bija patērētājiem, nevis ražotājiem, kas dzīvo pie pārpalikuma laukos. Pilsētās nebija rūpniecības un ražošanas pastāvēja tikai nelielā mērogā. Pilsētas galvenokārt bija vietas, kur vairāk dzīvo cilvēki, kā arī reliģisko un valdības centri. To ieguldījumi ekonomikā bija - papildu prasītā produkcija no laukiem, ražošana ar ierobežotu preču daudzumu, nodrošināta tirgus vieta un ostas tirdzniecības preču apmaiņai.
Tā kā lielāko daļu ekonomisko labklājību iegūst no zemes, seno grieķu sabiedrības elite bija zemes īpašnieki, kuri līdz ar to arī dominē politikā. Šādiem vīriešiem bija maza interese par ražošanu, biznesu un tirdzniecību. To oficiālā politika, attiecībā uz ekonomiku, bija ļoti atšķirīga no mūsdienu valstu politikām.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register