Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:650661
 
Evaluation:
Published: 05.01.2011.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Used
Extract

Augstu konkurences pakāpi tirgū nodrošina, pirmkārt, tas, ka tajā neatkarīgi viens no otra darbojas daudz pircēju un pārdevēju, Otrkārt, tas, ka tirgū pat¬stāvīgi darbojas liels skaits relatīvi mazu uzņēmumu. Tie ražo un pār¬dod viendabīgus vai ļoti līdzīgus produktus, kuri ir tik līdzīgi, ka tos grūti atšķirt vienu no otra, piemēram, labība, nafta, u.c. Treškārt, pilnīgās konkurences apstākļos pircējiem ir viegli ie¬gūt drošu informāciju par preču ražošanu un to cenām un ceturtkārt, pilnīgā konkurence pastāv tikai tad, ja jebkurš pārdevējs var uzsākt darbību un tādējādi viegli iekļūt tirgū, vai arī tam nav nekādu šķēršļu, lai to atstātu, pārtraucot darbību, jo likumdošana neparedz nekādus ierobežojumus. Savukārt nepilnīga konkurence ir jebkura tirgus struktūra, kurā nav pilnīgas konkurences. Nepilnīga konkurence rodas tad, kad kāda firma vai uzņēmums spēj ietekmēt preču cenas, to līmeni utt. Pastāv šādi konkurences veidi – monopols un monopsons; oligopols un oligopsons. Monopols ir gluži pretējs pilnīgai konkurencei. Monopols ir tāda tirgus struktūra, kurā darbojas tikai viens vienīgs uzņēmums (piemēram, lokālā elektrības kompānija) , kurš ražo/pārdod visus viena veida produktus noteiktā tirgū. Citiem pārdevējiem iekļūt šajā tirgū ir ļoti apgrūtinoši, dažreiz pat neiespējami.
Monopola piedāvātajam produktam gandrīz nav aizstājēju. Tādēļ vienīgais ražotājs — monopols, ja tas netiek valstiski regulēts var brīvi noteikt jebkuru cenu savam produktam un to pārdot par augstākām cenām. Monopsons var būt tas pats monopolists, kurš pērk noteiktus, specifiskus ražošanas resursus un ir vienīgais to pircējs. Monopsonam, ja tas netiek valstiski regulēts, piemīt tendence pirkt mazāku daudzumu par zemākām cenām, pastāvot konkurencei starp pārdevējiem. Dabiskie monopoli ir tādi tirgus dalībnieki, kam konkrētā tirgū ir ekonomisks izņēmuma stāvoklis, jo principā konkurences iespējas ir izslēgtas vai ierobežotas objektīvu iemeslu dēļ. Dabiskie monopoli parasti sastopami komunālajā saimniecībā, sakaru sistēmās, dažās transporta nozarēs, elektrības pārvadē Monopolam ir arī iespēja kontrolēt tirgū piedāvātā produktu daudzumu un tā cenas, kā arī nepieciešamības gadījumā ražot mazāku daudzumu, izraisot cenu pieaugumu.8…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,98 €
Work pack Nr. 1310615
Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register