Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
14,20 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:660556
 
Author:
Evaluation:
Published: 18.09.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Valsts Budžets un nodokļi
1. Budžeta sastādīšanas metodes, to plusi un mīnusi. Budžeta sastādīšanas metodes Latvijā
"FORMULAS" BUDŽETS JEB BUDŽETA SASTĀDĪŠANA PĒC FORMULAS
Pazīmes:
Budžeta apropriācija tiek balstīta uz iepriekš noteiktu formulu, piemēram: studentu skaits fakultātē - studentu/fakultātes attiecība, ko var izmantot visu nepieciešamo aprēķinu veikšanai.
Liels standartizētas informācijas daudzums, no kura ir atkarīgi šīs metodes panākumi,
Tiek uzskatīt par vēlamu pielietot augstākās izglītības izdevumu, arī sociālo dienestu maksājumu plānošanā.
Priekšrocības:
Lēmumi tiek paradīti racionālāki, tie ir vieglāk saprotami.
Ir paaugstinātas iespējas veikt datu salīdzināšanu, jo ir izmantoti vienoti kritēriji
līdzekļu aprēķināšanā.
Samazinās speciālo pieprasījumu skaits, jo arī tiem ir jābalstās uz tiem pašiem
kritērijiem.
Trūkumi:
Liels informācijas apjoms.
Palielināts tehniskais personāls.
Lai sekmīgi pielietotu "formulas" budžetu, ir nepieciešams:
Lai sekmīgi pielietotu vienotus kritērijus, ir nepieciešams regulāri pārskatīt,
atjaunot un papildināt datu bāzi.
Ir nepieciešams spēcīgs tehniskais personāls, kurš varētu veikt datu apkopošanas
un analīzes darbu, ievērojot visus datus ietekmējošos nosacījumus atbilstoši
tirgus ekonomikas likumiem.
Lai nodrošinātu abus iepriekšējos nosacījumus, ir nepieciešami ievērojami
resursi, par kuriem ir grūti prognozēt, vai tos būs iespējams kādreiz arī
samazināt.
PIEAUGOŠA BUDŽETA SASTĀDĪŠANA
Pazīmes
Gadu no gada saglabājas budžeta izdevumu bāze, kurai katru gadu, saskaņā ar pieprasījumu, tiek vairāk vai mazāk pievienoti papildus resursi.
Bāzes izdevumu līmenis praktiski netiek pārskatīts, jo tiek pieņemts, ka ir jau izvērtēti un noteikti parametri.
Uzmanība tiek koncentrēta uz pieauguma nepieciešamības pamatojumu atbilstoši to ietekmējošiem faktoriem: inflāciju, darba slodzi, ienākumu pieaugumu u.c.
Priekšrocības
Tiek samazināts darba kvantitatīvais apjoms un tiek dota iespēja kvalitatīvi izvērtēt līdzekļu pieprasījumu un lemt par tā pamatotību.
Resursu piešķīrumam ir augsta ticamības pakāpe un lielāka pārliecība par tā taisnīgumu.
Trūkumi:
Tā kā bāzes izdevumi netiek pārskatīti, var rasties situācija, ka budžetā saglabājas nelietderīgi pasākumi vai programmas, kas zaudējušas aktualitāti, bet pēc inerces turpinās.
Tiek kavētas iespējas lietderīgi izmantot līdzekļus, piesaistot tos jauniem pasākumiem.
Lai sekmīgi pielietotu ”Pieaugošo” budžetu, ir nepieciešams
Augstu kvalificēti kadri, uzticams personāls.
Detalizēta valsts attīstības stratēģija, politiskās sistēmas stabilitāte.
LĪGUMBUDŽETA SASTĀDĪŠANA
Pazīmes
Pamatā tipveida līgums vai memorands, ko noslēdz valsts un budžeta izpildītājs uz noteiktu laiku;
Tiek noteikti finansējuma parametri un sagaidāmie rezultāti, nodrošinot sabiedrībai nepieciešamos labumus, tātad par sabiedrības līdzekļiem nodrošināt skaidri redzamu un nosakāmu labumu.
Regulāru pārskatu sistēma, uz kuras pamata tiek veiktas analīzes un prognozes par izdevumu lietderību.
Priekšrocības:
Uzskatāmi demonstrē sabiedrībai gūstamo labumu un, tādējādi, pārliecina par resursu izlietošanas lietderību.
Samazina lēmumu skaitu, kas pieņemami valsts līmenī.
Palielina budžeta izpildītāja organizatorisko atbildību un vadības elastīgumu.
Ir sekmīgi pielietojams, ja programmas ir ļoti sarežģītas vai arī ar daudziem mērķiem.
Trūkumi:
Atkarība no budžeta izpildītāja organizatoriskajām un morālajām īpašībām - būtībā, tas ir gadījums, kad visu nosaka kadri.
Pastāv iespēja, ka laiku pa laikam ir jāpārskata kompetences sadalījums attiecībā uz lēmumu pieņemšanas līmeņu noteikšanu.
Lai sekmīgi pielietotu līgumbudžetu, ir nepieciešams:
Ir nepieciešami augsti kvalificēti budžeta izpildītāji ar augstu pienākuma apziņu.
Valsts politiskās sistēmas stabilitāte.
Periodiska lēmumu pieņemšanas kompetences pārskatīšana, paturot šis metodes
būtību.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register