Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:686470
 
Evaluation:
Published: 08.01.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 24 units
References: Used
Extract

Reālā ekonomiskā dzīve rāda, ka tirgus un konkurence ir galvenais mūsdienu ekonomikas attīstības mehānisms. Tirgus funkcionēšanas efektivitāte ir augstāka, jo aktīvāka ir konkurence un jo labāki ir apstākļi tās izpausmei.
Apstākļi, kuros aiztek tirgu konkurence, ar citiem vārdiem, tirgu struktūra, var būt dažādi. Tirgus struktūra tiek noteikta ar daudzumu un firmu izmēriem, produkcijas raksturs, ieejas uz tirgu un iziešanas vieglums no viņa, ar informācijas pieejamību. Tātad, tirgus struktūra — tas ir raksturīgas tirgus pamatiezīmes, pie kuru skaitļa attiecas:
1) daudzums un firmu izmēri;
2) līdzības vai dažādu firmu preču dažādību pakāpe;
3) ieejas un iziešanas vieglums no konkrēta tirgus;
4) tirgu informācijas pieejamība.
Lai saprastu firmas stāvokli konkurences nosacījumos, aplūkosim tirgu struktūru: pilnīga konkurence, tīra monopolija, monopolistiska konkurence un oligopolija.
Pilnīga konkurence - tas ir tirgu struktūra, ko raksturo mazo uzņēmumu liels daudzums, produkcijas viendabīgums, ieejas un iziešanas brīvība un vienāda piekļūšana pie informācijas.
Tīra monopolija - ir tirgu struktūra, kur viena firma ir preces vai pakalpojuma vienīgais pārdevējs. Papildus firmu iejūta nozarē ir nobloķēta, tā kā firma pārstāv visu nozari.
Tās ir polāras tirgu struktūras. Starp tiem eksistē it kā starp stāvokļi, pie kura skaitļa attiecas monopolistiska konkurence un oligopolija.
Monopolistiska konkurence - ir tirgu struktūra, kas sastāv no daudziem uzņēmumiem, kas izlaiž neviendabīgu produkciju, raksturojams ar brīvu ieeju un iziešanu.
Oligopolija - ir tirgu struktūra, kas sastāv no neliela uzņēmumu daudzuma, turklāt vismaz dažiem no tiem ir lieli izmēri samērām tirgus izmēram.
Pieprasījums attēlots 1.2 attēlā, kur P ir cena un Q ir apjoms. Pēc 1.2. attēla var redzēt, ka samazinoties cenai palielinās pieprasījuma apjoms, un otrādi palielinoties cenai pieprasījuma apjoms samazinās. Ir vairāki ārpuscenu faktori, kas ietekmē pasu pieprasījumu pārvietojot pieprasījuma līkni pa labi, vai pa kreisi. Pieprasījumu ietekmē šādi ārpuscenu faktori:
patērētāja ienākumi;
citu preču cenas;
subjektīvais preču novērtējums.
Patērētāja ienākumi ir svarīgs faktors jebkurā sabiedrībā, jo plaukstošās ekonomikas priekšnoteikums ir pietiekoši plašs sabiedrības vidusslānis ar normālu pirktspēju. Ienākumu pieaugums palielinās normālu preču pieprasījumu, bet samazināsies mazvērtīgu preču pieprasījums. Tā pamatā ir maksātspējīgais pieprasījums. Ienākumu pieaugums palielinās normālu preču pieprasījumu, bet samazināsies mazvērtīgu preču pieprasījums. Turpretī prestižu preču patēriņš ievērojami pieaugs, palielinoties ienākumiem. Relatīvais ienākumu līmenis ierobežo ekonomisko izaugsmi. Preču cenas ietekmē tādā gadījumā, ja tās ir savstarpēji aizvietojamas vai papildinošas preces. Aizvietojamu preču starpā pastāv sekojoša ekonomiskā saite: ja vienas preces cena paaugstināsies, tad pieprasījums pēc otras preces paaugstināsies un otrādi. Savstarpēji papildinošu preču sakarība ir tāda, ka, ja vienas preces cena paaugstināsies, tad pieprasījums pēc otras preces samazināsies. Subjektīvais preču novērtējums ietekmē patērētāja izvēli. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −6,48 €
Work pack Nr. 1118343
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register