Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:795027
 
Author:
Evaluation:
Published: 19.02.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Used
Extract

XVI gadsimtā sāka veidoties spēcīgas nacionālās valstis. Izveidojās tā sauktais merkantilisma virziens (šo nosaukumu 1763. gadā ievies O. G. Mirabo – no latīnu valodas mercari – pirkt, tirgoties). Politika, kas bija vērsta uz valsts iekšēju konsolidāciju un tās teritoriālās vienotības sargāšanu, visciešākajā veidā bija saistīta ar saimniecību. Rūpējoties par valsts ieņēmumu un militāro iespēju paaugstināšanu, valdnieki pievērsās merkantilismam – 16. – 17. gs. ekonomiskai mācībai un politikai, kas prasīja valsts aktīvu iejaukšanos saimnieciskajā dzīvē, lai panāktu iespējami lielāku naudas un dargmetālu uzkrājumu, eksporta pārsvaru pār importu.1 Merkantilisms aizsākās 16. gs. vidū Rietumeiropā, bet savu lielāko izpausmi tas ieguva 17. gs. Merkantilisms pastāvēja līdz 18. gs. ceturksnim. 16. gs. parādījās tā saucamais agrais merkantilisms jeb monetārisms – kas ir politika par naudas daudzuma palielināšanu valstī. Īstais jeb vēlīnais merkantilisms uzplauka pēc lielajiem ģeogrāfiskiem atklājumiem.
Merkantilisma uzskati balstījās uz pieņēmumu, ka valsts bagātības pamats ir zelts. Jo vairāk zelta ir valstī, jo tā ir bagātāka. Bet zelta daudzums ir ierobežots, tāpēc ir nepieciešama stipra valsts. Lai nostiprinātu savas pozīcijas, valstij saskaņā ar merkantilistu uzskatiem ir jāveic šādi pasākumi:
• eksportam jāpārsniedz imports, tādējādi nodrošinot zelta pieplūdumu valstī (izmantojot ārējo sakaru tarifus, kvotas un citus regulēšanas instrumentus);
• jāierobežo izejvielu eksports un tajā pašā laikā jāstimulē to izejvielu imports, kuru nav valstī. Tas nodrošina zemas cenas gatavai produkcijai, kas kļūst konkurētspējīgāka pasaules tirgū;
jāaizliedz kolonijām ražot gatavo produkciju un tirgoties ar citām valstīm bez metropoles starpniecības, tādējādi padarot tās par izejvielu piegādātāju metropolei.2

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,98 €
Work pack Nr. 1138637
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register