Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:881367
 
Author:
Evaluation:
Published: 15.10.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 15 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads   
1.  KONKURENCE NEPIECIEŠAMĪBA EKONOMIKĀ   
1.1.  Konkurences būtība   
1.2.  Monopols, dabiskais monopols   
2.  DABISKĀ MONOPOLA VAS „LATVIJAS DZELZCEĻŠ” DARBĪBA TIRGŪ   
2.1.  VAS „Latvijas dzelzceļš” raksturojums   
2.2.  Pārvadāto kravu analīze starptautiskajā un vietējā tirgū   
2.3.  Cenu veidošanās starptautiskajā un vietējā tirgū, cenas diskriminācija   
2.4.  Valsts uzraudzība un regulēšana   
3.  VAS „LATVIJAS DZELZCEĻŠ” SAIMNIECISKĀS DARBĪBAS PAPLAŠINĀŠANA   
  SECINĀJUMI   
Extract

Ievads
Konkurence ir neatņemama tirgus ekonomikas sastāvdaļa, jo arī konkurencei ir loma preces cenas veidošanas procesā. Ekonomisti uzskaita šādus konkurences veidus – pilnīgā konkurence, monopolistiskā konkurence un nepilnīgā konkurence (monopols, monopsons, oligopols un oligopsons).
Tieši konkurence ir tā lieta, kas mudina uzņēmējos vēlmi kļūt vēl labākiem. Konkurence mudina lielā mērā uzņēmējus pilnveidoties un uzlaboties, savukārt patērētājiem tā nodrošina pilnīgāku to vēlmju apmierināšanu.
Konkurence var būt efektīva, asa un brīžiem arī negodīga. Pilnīgu konkurenci tirgū nereti sabojā dažādas negodīgas barjeras, kuras uzstāda vairāki uzņēmumi, lai neielaistu tirgū kādu no jaunpienācējiem. Tādā veidā labumu gūst paši šie uzņēmumi, bet zaudē – patērētāji.
Tomēr barjeras noteiktas uzņēmējdarbības sākšanai var uzlikt ne tikai uzņēmumi negodīgā ceļā, bet arī pati valsts. To var panākt, piemēram, uzliekot noteiktas licences kādas uzņēmējdarbības sākšanai – tā veidojot nepilnīgo konkurenci. Nepilnīgā konkurences situācijā nav pilnīgas konkurences un uzņēmumu, kas darbojas nepilnīgajā konkurencē, brīvākās rokas, manipulējot ar cenām un piedāvājumu. Šeit pastāv vairākas formas, bet vismazāk konkurenci skarošā nozare ir – monopols, kur darbojas tikai viens uzņēmums.
Monopoldarbību stimulē tas, ka monopolprecēm var uzlikt lielu uzcenojumu un iegūt lielu peļņu. Pastāv gadījumi, kad monopols nav ilgstošs, jo pārējie tirgus dalībnieki mēģina iesaistīties tirgū. Jautājums par monopoliem nesen kļuva ļoti aktuāls, jo Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij nepieciešams jāsamazina monopolu skaits. Tas ir noteikts Eiropas Savienības likumdošanā. Latvijai ir nepieciešams meklēt iespējas, kā ierobežot monopoldarbību un veicināt konkurenci. Lai labāk izprastu situāciju, autors aplūko monopola būtību, tā darbību, kā arī valsts uzraudzību un kontrolēšanu uz monopoldarbību.
Studiju darba mērķis ir izpētīt monopola, precīzāk, dabiskā monopola veidošanas un darbības būtību, tā valstisko regulēšanu, kuras pamatā tiks izanalizēta Latvijas dabiskā monopola VAS „Latvijas dzelzceļš” darbība kravu pārvadājumos.
Lai sasniegtu darba mērķi, tika izvirzīti sekojoši uzdevumi:
1. Analizēt konkurences un dabiskā monopola teorētiskos atpektus;
2. Raksturot dabiskā monopola VAS „Latvijas dzelzceļš” darbību kravu pārvadājumos;
3. Apskatīt VAS „Latvijas dzelzceļš” cenu veidošanās struktūra un cenu diskriminācija kravu pārvadājumos;
4. Izvērtēt monopolu uzraudzību un ierobežošanu no valsts puses;
5. Analizēt VAS „Latvijas dzelzceļš” kravu pārvadājumu saimnieciskās darbības paplašināšanu.

Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register