Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:967220
 
Evaluation:
Published: 03.01.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 16 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    2
  Oligopols    3
  Oligopola formas    4
  Oligopola tirgus modeļa varianti    5
  Lauzta pieprasījuma līkne    5
  Oligopols pasaule    6
  20 ietekmīgākie oligopola uzņēmumi pārtikas nozarē    6
  Oligopols Latvijā    8
  Atklāta vienošanās: OPEC kartelis    9
  Šķēršļi slepenās vienošanās nodibināšanai    10
  Pieprasījuma un izmaksu atšķirības    10
  Firmu skaits    11
  Nozares koncentrācijas noteikšanas metodes    12
  Tirgus piesātinājuma koeficients    12
  Lokalizēts tirgus    12
  Industriju sacensība    12
  Starptautiskā tirdzniecība    12
  Herfindāla indekss    13
  Oligonomija    14
  Secinājumi    16
  Izmantotās literatūras saraksts    17
  Tabulu saraksts    17
Extract

Ievads

Mūsdienās oligopols ir svarīga tirgus forma, jo tas ir raksturīgs attīstītai tirgus saimniecībai, tas stimulē zinātniski tehniskās pārmaiņas, jo tās ir dārgas un oligopolisti spēj tās finansēt.
Tirgus galvenā atšķirība ir konkurence. Ir pilnīga un nepilnīga konkurence, kuru raksturo atsevišķa pārdevēja/pircēja ietekmes pakāpe uz tirgus cenu. Pilnīgs monopols un pilnīga konkurence ir kā divas galējības, starp kurām atrodas neskaitāmi daudz tirgus struktūru varianti, kā, piemēram, oligopols, monopolkonkurence.
Pilnīgas konkurences apstākļos firmu skaits ir ļoti liels un tās ražo viendabīgu produktu, jaunas firmas var viegli iekļūt attiecīgajā nozarē.
Vārds oligopols ir cēlies no grieķu vārda oligos, kas nozīmē neliels skaits, daži.
Oligopoli veidojās 19.gs beigās un 20.gs. sākumā, kad notika uzņēmumu, lielu sabiedrību, apvienību dibināšana un to darbības ievēršana. Tās radās sakarā ar lielražošanas attīstību. Notika strauja resursu un ražošanas koncentrācija nedaudzu lielu uzņēmumu rokās.


Oligopols

Oligopols ir tirgus, kurā dažas firmas (2-20) pārdod viendabīgu vai diferencētu produktu; ienākt šādā nozarē ir grūti, un cenu kontrole ierobežota ar firmu savstarpējo atkarību. Tā kā preces nav inovatīvas un tās pārdodot nevar gūt lielu peļņu, pārdošanā jāiegulda vairāk resursu nekā ražošanā. Var būt homogēns (vienveidīgs) un heterogēns (daudzveidīgs) oligopols.(1)
Savukārt termins oligopsons tiek lietots, kad tirgū ir daži produkcijas pircēji, piemēram, Latvijā tās ir cukurfabrikas, kas ir galvenās cukurbiešu pircējas. Tā kā oligopolā firmu skaits ir mazs, tad katrai firmai, veidojot savu darbības politiku, ir jāņem vērā konkurentu rīcība. Cenu politika atgādina stratēģiskās spēles, piemēram, šahu, pokeru, bridžu.
Oligopola cenām ir tendence būt neelastīgām, tās mainās retāk, bet ja tās mainās, tad ir liela varbūtība, ka cenas mainīs visas firmas. Firmām ir stimuls darboties saskaņoti vai slepeni vienoties, kas nav atļauts, tādejādi oligopola apstākļos ir lielāks konkurences pārkāpumu risks.(2)

Raksturīgākās pazīmes:
• Neliels ražotāju skaits, kas konkurē savā starpā
• Būtiskas iestāšanās barjeras
• Identiski vai diferencēti produkti
• Ārpus cenu konkurence diferencēta produkta gadījumā
Izšķir stingro oligopolu, kurā 2-3 firmas aizņem tirgu un izplūdušo oligopolu, kurā 6-7 firmas dala savā starpā 70-80% no kopējā tirgus.
Ir divu veidu oligopols:
• Apvienotais (aizliegts, tiek saukts arī par slepenās vienošanās monopoliem (karteļiem))
• Neapvienotais
Parasti ir divi vienošanās objekti –
1. vienotā cena uz produkciju
2. tirgus kvotas

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,98 €
Work pack Nr. 1143090
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register