-
Dzīvojamās mājas apsaimniekošanas tiesiskie aspekti
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 10 | |
1. | Dzīvokļa īpašuma tiesiskā analīze (tiesiskā izpēte). Būtība un jēdziens | 14 |
1.1. | Dzīvokļa atsevišķais īpašums, kopīpašuma domājamās daļas | 14 |
1.2. | Dzīvokļa īpašuma tiesiskais regulējums | 15 |
1.3. | Dzīvokļa īpašuma īpašnieka tiesiska statusa izpēte | 21 |
1.3.1. | Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu statusa izpēte | 23 |
1.4. | Dzīvokļa īpašuma tiesiska aizsardzība apsaimniekošanas un pārvaldīšanas procesā | 25 |
2. | Dzīvokļa īpašuma un dzīvojamās mājas kopīpašuma apsaimniekošanas un pārvaldīšanas teorija un pamatprincipi | 31 |
2.1. | Apsaimniekošanas un pārvaldīšanas procesa tiesiska reglamentācija | 32 |
2.2. | Apsaimniekošanas modeļu veidi. Tiesiska analīze un salīdzinājums | 33 |
2.3. | Dzīvojamās mājas kopīpašuma apsaimniekošanas un pārvaldīšanas atsevišķu aspektu tiesiskais raksturojums | 45 |
2.4. | Apsaimniekošanas procesa subjektu savstarpējo attiecību tiesiskā izpēte. Subjekti | 49 |
2.4.1. | Lēmuma pieņemšana par dzīvojamās mājas pārņemšanu dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulce | 49 |
2.4.2. | Dzīvojamās mājas pārvaldnieka tiesiskais statuss | 52 |
2.4.3. | Mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšana no iepriekšēja pārvaldnieka | 53 |
2.4.4. | Dzīvojamās mājas apsaimniekošanas uzsākšana pēc privatizācijas | 55 |
2.5. | Dzīvojamās mājas apsaimniekošanas un pārvaldīšanas process PTAC izpratnē | 59 |
3. | Apsaimniekošanas un pārvaldīšanas procesa tiesiskās bāzes izpēte un analīze | 62 |
3.1. | Apsaimniekošanas un pārvaldīšanas procesa tiesiskās reglamentācijas salīdzinājums ar citam Eiropas valstīm | 63 |
3.2. | „Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums” kā Latvijas Republikas likumdošanas jauninājums. Aktualitāte | 65 |
3.3. | Apsaimniekošanas un pārvaldīšanas procesa problemātika. Raksturojums | 70 |
3.3.1. | Namu uzturēšanas maksas parādu piedziņa | 72 |
Nobeigums | 80 | |
Izmantotā literatūra | 83 |
Nobeigums.
Diplomdarba mērķis bija izanalizēt Latvijas Republikas normatīvus aktus apsaimniekošanas nozarē un atspoguļot problemātiskus aspektus no praktiķa viedokļa. Galvenie ierosinājumi, kas izriet no pētnieciska darba ir saistītie ne tikai ar tiesiskas bāzes atjaunošanas pasākumiem, bet arī ar pašvaldības piedalīšanos tādos pasākumos, kuri vērsti uz dzīvojamās mājas uzturēšanas kvalitāti uzlabošanu. Apsaimniekošanas nozares attīstībai ir ļoti svarīgs pašvaldības atbalsts. Piemēram, Cēsīs, Valmierā, Liepājā un Rēzeknē ir gan atbalsts, gan spēcīgi privātie apsaimniekošanas uzņēmumi. Tomēr pašvaldības apsaimniekošanas uzņēmumu privatizācija arī nav panaceja, kas vienīgā spēj izveidot stabilu apsaimniekošanas tirgu ar godīgu konkurenci starp nozares uzņēmumiem. Daudzie apsaimniekotāji gaidīja likumu jauninājumus, protams, tāpēc Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas likums arī tika izanalizēts un izvērtēts šajā darbā. Manuprāt, Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma pieņemšanu nevar uzskatīt par tiesisko panācēju pret visiem normatīviem trūkumiem . Jaunais Likums noteiktu minimālās apsaimniekotāju un īpašnieka tiesības un pienākumus. Tas nodrošinātu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitātes paaugstināšanos.
Privātie uzņēmēji lielākoties uzsāk darbu kā viena dzīvojamā nama apsaimniekotāji, bet, uzkrājot pieredzi un labu reputāciju, daudzas apsaimniekotāju sabiedrības izveidojušās par profesionāliem uzņēmumiem, kas piedāvā pakalpojumus gan dzimtajā pilsētā, gan kaimiņos. Šeit iezīmējas vēl viena būtiska atšķirība starp privāto uzņēmēju un pašvaldības uzņēmumu - privātajiem rūp tas, ko domā par uzņēmumu - pakalpojumu kvalitāti un izmaksām. Privātuzņēmējs rūpējas par klientu - daudzdzīvokļu dzīvojamo māju un tās iemītnieku labklājību, jo tas ir viņa iztikas avots. Pašvaldības uzņēmumam, kā jau teicu, ir "aizmugure" - pašvaldības sniegtās garantijas. Protams, iztrūkstot veselīgai konkurencei, arī dažs labs privātais uzņēmums atļaujas ignorēt dzīvokļu īpašnieku viedokli vai intereses.
Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldnieks ir nopietna profesija. Pārvaldnieks rūpējas par kārtību un mieru mājā. Apsaimniekošanas uzņēmumā bez pārvaldnieka ir vieta juristiem, grāmatvežiem, santehniķiem, elektriķiem un sētniekiem. Tā ir sistēma, kas arvien attīstās, pilnveidojas un kļūst profesionālāka.
Svarīgi bija arī izskatīt un izanalizēt darbā principus kādam ir jābūt apsaimniekotājam.
Sākotnēji bija paredzēts, ka pārvaldniekiem jābūt sertificētiem. Ekonomikas ministrija saskaņā ar Eiropas Savienībā pieņemtajiem principiem šādu nostādni neatbalsta, jo to var uzskatīt par uzņēmējdarbības ierobežošanu. Tādēļ galvenā prasība ir tā, ka pārvaldniekam ir nepieciešama noteiktiem standartiem atbilstoša profesionālā izglītība. Ja pārvaldīšanu izvēlas paši īpašnieki, tad viņiem nepieciešams iziet apmācību kursus. Šis likums varētu veicināt arī apsaimniekošanas tirgus attīstību, bet tirgus tomēr lielā mērā ir atkarīgs no pašvaldībām. Vai tās veicina konkurenci, vai arī cenšas saglabāt bijušo namu pārvalžu monopolstāvokli. Otrkārt, tas ir atkarīgs no apsaimniekošanas maksas - no tā, cik daudz līdzekļu īpašnieki gatavi investēt savā īpašumā. Neviens apsaimniekotājs neapkalpos māju, kuras iemītnieki vēlēsies par kvadrātmetru maksāt mazāk, nekā mājai ir faktiski nepieciešami.
Plānu un pasākumu var būt daudz, bet galvenais mērķis gan apsaimniekotājiem, gan dzīvokļu īpašniekiem, gan valstij šajos laikos jābūt - saglabāt to, kas ir, jo cerība uz jaunajiem mājokļiem valsts maštābā ir vāja, par ko liecinā valsts institūciju, politiķu un ekonomistu klusums.
Pamatojoties uz analizētiem materiāliem, izklāstīto dzīvojamo māju apsaimniekošanas problemātiku, darba autore piedāva sekojošus ierosinājumus :
1. Jāizstrādā finanšu atbalsta mehānisms, lai nodrošinātu pašvaldībām apgrozījuma līdzekļus avārijas situāciju novēršanā dzīvojamajās mājās, arī tām mājam, kurus neapsaimnieko pašvaldības uzņēmumi.
…
Pētījumā rezultātā tiek nosauktas apsaimniekošanas un pārvaldīšanas tiesiskā regulējuma galvenās problēmas, to ietekme uz dzīvojamo māju fiziskas saglabāšanas kvalitāti kopumā, darbā tiek izanalizēti vairāki Latvijas Republikas normatīvie akti apsaimniekošanas jomā, likumu jauninājumi un piedāvātās nepieciešamās aktivitātes atsevišķu problēmu risināšanai. Darba aktualitāti nosaka pašreizēja ekonomiska situācija un vairāk nekā seši gadi autores prakse šajā nozarē.
- Dzīvojamās mājas apsaimniekošanas tiesiskie aspekti
- Dzīvojamās telpas īres līguma izbeigšana
- Eiropas komercsabiedrības darbības tiesiskie aspekti
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Līguma saistību izpilde īpašuma pirkšanas, lietošanas un apsaimniekošanas gadījumos
Term Papers for university56
Evaluated! -
Dzīvojamās telpas īres līguma izbeigšana
Term Papers for university57
-
Dzīvokļa īpašuma apsaimniekošanas tiesiskais regulējums
Term Papers for university56
Evaluated! -
Pašvaldības teritorijas plānojums - tiesiskie aspekti
Term Papers for university55
Evaluated! -
Laulības šķiršanas tiesiskie aspekti
Term Papers for university80
Evaluated!