Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:218959
 
Author:
Evaluation:
Published: 24.05.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 15 units
References: Used
Extract

Zīmols. Kā to saukt.

Latvijas Zinātņu Akadēmijas Terminoloģijas komisija 2003.gada 13. maijā pieņēma noteikumus „ Par angļu vārda brand atbilsmi latviešu valodā” .
Kā angļu vārda brand tulkojumi vārdnīcās doti: fabrikas marka; šķirne; labums, apdegusi pagale; degzīme; kauna traips; arī lāpa u. c., bet ekonomikas terminu vārdnīcā doti vēl arī vārdi spiedogs, fabrikas zīme, rūpnīcas zīme, ražotāja zīme, marka.
Pēdējos pāris gados angļu valodā vārds brand, pamatojoties uz tā iepriekšējām nozīmēm, kas latviski atveidotas ar fabrikas marka, fabrikas zīme, ražotāja zīme, marka un kas cilmes ziņā saistītas ar ‘lopu tetovēšanas’ un ‘zīmes iededzināšanas’ nozīmi, pakāpeniski iegūst jaunu nozīmi, kura patlaban dažādās publikācijās definēta pretrunīgi: gan joprojām to saistot ar ko līdzīgu ‘firmas markai’, ‘firmas zīmei’ un ‘prečzīmei’, gan attālinoties no tā un pārejot uz vispārināta tēla nozīmi.
LZA Terminoloģijas komisija (TK) uzskata, ka daudznozīmīgo angļu vārdu brand arī jaunajā, t. i., vispārināta tēla, nozīmē nebūtu vēlams aizgūt. LZA TK atzīst, ka jaunajā angļu vārda brand nozīmē latviešu valodā priekšroka dodama jaunvārdam zīmols, kam par paraugu izmantots Mīlenbaha–Endzelīna Latviešu valodas vārdnīcā dotais vārds zīmolis.
Balstoties uz dažādās publikācijās minētajām jaunā jēdziena raksturpazīmēm, izveidota šāda zīmola definīcija: zīmols — tēls, kas saistīts ar prečzīmi, firmas zīmi, logo u. tml. vārdu, vārdkopu, grafisku veidojumu, simbolu vai citu zīmi un kāds indivīdam un sabiedrībai veidojas (tiek veidots) par kādu vienumu — personu, firmu, preci vai pakalpojumu. Zīmolu ietekmē gan attiecīgā vienuma vārds, kvalitāte, jaunums, ārējais noformējums, precei — iesaiņojums un cena, gan tā prestižs sabiedrībā, tā reklamēšanas veids u. c. Veiksmīgs zīmols uzsver īpašās vērtības, kas piemīt personai, firmai, precei vai pakalpojumam, un orientē klientu to atzinīgi novērtēt.
Pamattermins zīmols izmantojams pakārtotajos terminos: zinību nozare ir zīmolzinība; praktiskā darbība šajā jomā — zīmolvedība. Angļu branding latviski parasti atveidojams ar zīmola veidošanās; zīmola veidošana; zīmolveide. Bez tam ar zīmols saistīti vēl šādi termini:
brand building — zīmola veidošana, zīmolveide;
brand loyalty — uzticība zīmolam, zīmoluzticība u.c.
N. B.! Jaunvārds zīmols lietojams kā angļu brand ekvivalents tikai iepriekš definētajā jaunajā nozīmē.

Tāpēc arī tālākā tekstā ar vārdu zīmols aizstāšu arī citētos tekstos orģinālā izmantoto apzīmējumu brends.

Zīmols. Kas tas ir?

Zīmols ir produkta vārda (nosaukuma), zīmes (simbola)un tiesību aizsardzības kopa, kas apliecina produkta piederību uzņēmumam un atšķir to no konkurentu produktiem. (definīcija - Latvijas Biznesa vadības koledža).

Un tomēr zīmols attīstoties laika gaitā kļuvis par daudz plašāku jēdzienu un ieguvis gan jaunas izpausmes, nozīmes, vērtību un ietekmi. Zīmols vairs nenozīmē tikai preci. Tas apzīmē vienlaicīgi piedāvājumu un arī atgriezenisko saiti – tā uztveri un vērtējumu.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register