Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:397438
 
Author:
Evaluation:
Published: 14.12.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Kārlis Dēķens (1866-1942) – latviešu pedagogs un izglītības darbinieks.
1884-1887 mācījies Cimzes skolotāju seminārā, no 1887 Baltijas skolotāju seminārā. Jaunstrāvnieku ietekmē iestājies par skolas demokratizāciju. Labi pārzināja pedagoģijas vēsturi un sava laika teorijas. Praksē aizstāvēja vienotas darba skolas ideju. Par skolas uzdevumu uzskatīja ievadīt bērnu dzīvē. Visa pamatā ir personība-tā viņš apgalvoja. Skolotāja uzdevums attīstīt bērna personību. Šajā jomā pieslienas individuālpsiholoģijas virzienam, jo akcentēja vajadzību piemēroties skolēna spējām.. Audzinātājam jāprot saskatīt katra bērna potenciālu, viņa īpašās spējas un ievirzes, un jāvirza apmācība, pedagoģiskā iedarbība tā, lai šīs spējas attīstītu. To dēvē par attīstošo mācīšanu.
Ļoti lielu nozīmi piešķīra bērna patstāvības attīstībai. Mājās bērni mēdz būt dažādi audzināti, daudziem rodas veselības problēmas, pusaudžu vecuma krīzes un citas problēmas. Bērna individuālās problēmas skolotājam jāņem vērā. Darba rezultātā jāpanāk, lai bērns balstītos pats uz saviem spēkiem. Katrs skolēna panākums veicina pašapziņas līmeņa augsmi, rakstura stiprumu un tieksmi uzņemties tādu darbu, kas prasa piepūli.
Dēķens runājis par attīstošajām mācībām. Skolēnam nav jāpasaka priekšā tas, ko viņš pats var izdomāt, kā arī nav jāieliek rokās tas, ko viņš pats var atrast.
Dēķens nosodīja iekalšanu mācību laikā, jo tā nedod nekādu labumu. Viņš teicis: “Pats domā, runā saviem vārdiem, neatgremo , ko cits teicis. Patiesību ne gatavu sniegt, bet likt to skolēniem pašiem meklēt un pašiem atrast”.
Viņš runā par formālo didaktiku un materiālo izglītību. Skolēniem jāapgūst noteiktu formālo zināšanu daudzumu, jāiemācās spriest par visu, kas redzams apkārtnē un kas notiek, jāprot analizēt faktus un situācijas. Jārespektē mācību programma, bet jāņem vērā subjektīvie faktori (skolēna īpašības, problēmas, spējas).
Atkarībā no mācību disciplīnas un skolēnu sagatavotības jāizraugās mācību metodes. Par mācīšanos viņš runā kā par mācību vielas uztveri, apjēgšanu un praktisku izmantošanu.

Darbi: Rokas grāmata pedagoģijā (1919); Latviešu valodas metodika pamatskolām (l922)

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register