Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:368872
 
Author:
Evaluation:
Published: 26.03.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Kultūra nosaka uzņēmuma vadības un darbinieku savstarpējās attiecī¬bas. Cilvēkus var vadīt no malas, izvirzot mērķus, sodot vai atalgojot, sadalot uzdevumus un nosakot to īstenošanas kārtību, izstrādājot instrukcijas. Šādi vadītāji, kas paši izstrādā projektu un nosaka, kā to īstenot, uzskata, ka re-2 iltāts būs sasniegts. Pretējā variantā vadība notiek iekšienē, kad visi, kas piedalās, pieņem uzņēmuma kopīgās normas un kārtības, kuras veidojas kā pareizās" rīcības paraugs. Šādu vadības veidu pieņemts saukt par korpo¬ratīvo kultūru.
Katram uzņēmumam, veidojot savu kultūru, jārisina divas problēmas:
♦ iekšējā adaptācija - kā labākā veidā katram darbiniekam izveidot un uzturēt saikni ar iekšējo vidi;
♦ iekšējā integrācija - kā panākt koordināciju uzņēmuma iekšienē -personāla vadības sistēmas izveidi, uzvedības normu izstrādi, motivā¬cijas modeļa izvēli, atalgojuma un soda sankciju sistēmas noteikšanu, kopīgo vērtību pieņemšanu.
Abas problēmas, kaut arī atšķirīgas, tomēr ietekmē viena otru.
Veidojot uzņēmumu, vadībai jāpārdomā un jāizveido kultūras pirmmodelis -Koncepcija. Vienā gadījumā var pamatoties uz demokrātisku pieeju, otrā - uz zteiktu centralizāciju un pakļaušanu. Kultūras koncepcija satur vairākus komponentus, kurus nosacīti var iedalīt:
♦ idejiskos (normas, vērtības, pamatpriekšraksti);
♦ uzvedības (rituāli, leģendas, simboli, sadzīviskā rīcība, attieksme pret klientu, kolēģiem).
Abi komponenti ir savstarpēji saistīti, turklāt uzvedības komponenti ir idejis¬kā komponenta izpausmes rīcībā. Piemēram, ja atklātība ir uzvedības norma, tad, pastāvot atgriezeniskai saitei, atklāta un radoša kopsapulce ir šīs normas izpausme, kurā darbinieki nonāk savstarpējā saistībā un saskarsmē.
Vērtības nodrošina pārliecību par rīcības prioritāti, salīdzinot ar citu rīcības veidu. Uzņēmumā vērtību sistēma veidojas, balstoties uz vispārpieņemtām vērtībām, kā arī var izveidoties savas vērtības. Uzņēmumā var būt atklātas un slēptas vērtības. Atklātas vērtības fiksētas dokumentos - iekšējās darba kārtības noteikumos, nolikumos, procedūrās, kā arī izteiktas misijā, mērķos. Vērtības ietver to, ko vadītāji sagaida no darbiniekiem, kolēģi no kolēģiem, darbinieki no vadības. Bez formālām vērtībām var būt arī neformālās vērtības, kas var būt kā slēptas vērtības.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register