Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:529283
 
Evaluation:
Published: 06.03.2012.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 8 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Anotācija    3
  Ievads    5
1.  Sarakstītās noveles    7
2.  Rūdolfs Blaumanis-latviešu novelists    8
3.  Blaumaņa noveles    13
3.1.  „Raudupiete”    14
3.2.  „Andriksons”    15
3.3.  „Purva bridējs”    16
3.4.  „Salna pavasarī”    17
3.5.  „Nāves ēnā”    18
4.  Izmantotā literatūra un interneta resursi    19
Extract

3. Blaumaņa noveles
Blaumanis ir pirmais kas ieviesa jēdzienu noveles, pirmais kas rakstījis šajā žanrā. Novele ir īsā stāsta paveids, kam raksturīgs lakonisks, spraigs vēstījums par kādu neparastu notikumu, negaidīts atrisinājums; šī stāsta paveida daiļdarbs.
Vērtējot Blaumaņa noveļu izskaņas veidojumu, tās var iedalīt divās grupās. Pirmā grupa gandrīz visa hronoloģiski ir arī pirmā. Tajā rakstnieks varoņu likteņus novedis līdz galējām konsekvencēm. Krustiņš, Raudupiete, Jānis „Baltais”, Juris un Anna „Romeo un Jūlija”, Ieva „Laimes klēpī” galvenokārt sava rakstura, savu kaislību dēļ, daļēji apstākļu sakritības dēļ aiziet no dzīves- gan labprātīgi, gan citu spēku ietekmē.13 Šajās novelēs Blaumanis turējies pie traģēdijas žanra likumībām, proti varoņa darbības un būtība noved varoni situācijā, kad dzīve tālāk vairs nav iespējama.
Savukārt, otrās grupas novelēm Blaumanis turpretim ir veidojis izteikti atvērtas beigas- izskaņas akords nav galvenā varoņa likteņa galīgais atrisinājums, bet tikai kāda viena posma noslēgums. Novelē izrisinātais dzīves posms, vienalga, vai tas mērojams sekundēs „Purva bridējs”, vai dienās „Nāves ēnā”, vai stundās „Salna pavasarī”, „Andriksons”, ir radikāli mainījusi galvenā varoņa dzīvi, un aiz noveles laika tajā sāksies kaut kas būtiski jauns.
Perfekti izstrādātam nobeigumam ir liela nozīme jebkuras noveles uztverē. Tas ir kā kvintesence, kā punkts, kuram tomēr lasītāja apziņā būtu jādarbojas kā daudzpunktei. 14
Blaumanis lielu nozīmi piešķīris virsrakstiem, to asociatīvajām saitēm ar darba ideju. Tādēļ tie visbiežāk ir metaforiski (izņēmumi „Raudupiete” un „Andriksons”, kur akcentēta absolūta pievēršanās viena galvenā varoņa pārdzīvojumiem). Virsrakstu metaforu ietver sevī gan galvenā varoņa raksturu „Purva bridējs”, „Baltais”, kādus iracionālus spēkus „Pērkoņa negaiss”, „Slepkavas”, robežsituāciju „Nāves ēnā”, rūgto ironiju „Laimes klēpī”.
Runājot par Blaumaņa noveļu kopsakarībām, jāuzsver pats galvenais: problēmas risinājums iet tikai un vienīgi caur attiecīgā varoņa sirdi un prātu, zemapziņu. Blaumaņa noveļu pamatu pamats- izskaņā viens pret otru stāv nevis noteiktu sabiedrību pārstāvji, bet vienkārši cilvēks pret cilvēku.
Blaumanis sarakstījis daudz noveļu: „Raudupiete”, „Salna pavasarī”, „Purva bridējs”, „Andriksons”, „Laimes klēpī”, „Nāves ēnā”, „Nezāle’, „Pērkoņa negaiss”, „Spijēnos”, „Romeo un Jūlija”, „Baltais” un „Dancis pa trim”, tomēr vispopulārākās no tām ir tieši „Nāves ēnā”, „Raudupiete”, „Salna pavasarī”, „Purva bridējs” un „Andriksons”.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register