Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:315635
 
Evaluation:
Published: 12.07.2004.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 3 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
  Mūzika sabiedrības kultūrā    4
  Emīla Dārziņa īsa biogrāfija    6
  Mākslinieka un domātāja personības tapšanas avoti    9
  Emīla Dārziņa estētika un estētiskie uzskati    12
  Secinājumu    18
  Dažu lietoto terminu skaidrojums    19
  Izmantotā literatūra    20
Extract

Mūzikas jēdziens parasti izšķir vairākas nozīmes.
Šaurākajā nozīmē mūzika ir mākslas veids. Vēsturiski grieķu cilmes vārds mūzika apzīmēja visu mākslu un zinātņu kopumu, kas atrodas mūzu aizbildniecībā. Viduslaiku Eiropā ar mūziku saprata skaņu mākslu un zinātni par skaņu mākslu. Vēlāk Eiropā ‘’mūzika’’ tika izprasta tikai kā mākslas veids, un šāds mūzikas jēdziena saturs ir pierasts sabiedrības izglītoto slāņu vidū arī šodien. Diemžēl šāda pieeja mūzikas skaidrošanai ir vienpusīga, jo tā pārsvarā ir orientēta uz vienu mūzikas tipu, tā saukto klasisko mūziku, bet neņem vērā pārējās mūsu mūzikas kultūras sastāvdaļas: tradicionālo mūziku, kulta, populāro, sadzīves mūziku.
Visus iepriekšminētos mūzikas veidus nevar skaidrot un uztvert, izmantojot tikai estētiskos kritērijus un priekšstatus, kas saitīti ar mūziku kā mākslas fenomenu. Pēdējos gadu desmitos zinātne – muzikoloģijā, kulturoloģijā – aktuāla kļūst pieeja, kas apsver visus mūzikas veidus.
Plašākajā nozīmē mūzika ir jēgpilns laikā sakārtotu skaņu kopums, kam atkarībā no konkrētas kultūras pieņēmumiem tiek piešķirta noteikta semantika. Katrai mūzikai ir sava iekšējā izveides un uzbūves loģika.
Tāpat kā valodai, arī mūzikai ir savi uzbūves elementi, ir sava gramatika, kas nosaka attiecības starp šiem elementiem, savas muzikālā auduma attīstības likumsakarības. Bet mūzikas būtība tomēr ir atšķirīga no visiem citiem skaņu sakārtojumiem (no runas, dabas trokšņiem), un to nevar pilnībā izteikt vai izskaidrot, teiksim, ar valodas palīdzību.
Tātad ne katrs dabas vai cilvēka radīts skaņu sakopojums uzskatāms par mūziku; svarīgi, ka šim sakārtojumam noteiktu jēgu piešķir pats cilvēks. Turklāt šī jēga ir atkarīga no gan no cilvēku emocijām, pārdzīvojuma, pieredzes, zemapziņas darbības, gan arī no mūzikas funkcionēšanas sabiedrībā. Mūzika var būt dažādu cilvēka darbības veidu, kā darba procesa, rituālu, sadzīves sastāvdaļa. Mūzika cilvēkam ir ne tikai kaut kas gatavs, pabeigts (piemēram, skaņdarbs), bet tā ir cilvēka darbība, process, komunikācija.
Mūzika jebkurā sabiedrībā saistīta ar citiem, ārpusmuzikāliem kultūras un dzīves aspektiem, un tikai to kontekstā mūzika iegūst jēgu un nozīmi (piemēram, sakrālās mūzikas dziļākais statuss saistīts ar reliģiskiem priekšstatiem, fenomeniem, pārdzīvojumiem; cits mūzikas veids palīdz organizēt darba procesus).

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,48 €
Work pack Nr. 1122382
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register