-
Jēdziena definēšana
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 3 | |
1. | DEFINĒŠANAS BŪTĪBA | 4 |
1.1. | Definējamais un definētājs | 4 |
1.2. | Klasiskā definīcija | 5 |
1.2.1. | Tuvākā ģints | 5 |
1.2.2. | Sugas atšķirība | 6 |
1.2.3. | Gramatiskās uzbūves dažādība | 6 |
1.3. | Ģenētiskā definīcija | 7 |
2. | DEFINĒŠANAS KĀRTULAS | 8 |
2.1. | Definīcijai jābūt samērīgai | 8 |
2.2. | Definīcija nedrīkst būt apļveida | 9 |
2.3. | Definīcija pēc iespējas nedrīkst būt noliedzoša | 10 |
2.4. | Definīcijai jābūt skaidrai un precīzai | 12 |
3. | DEFINĒŠANAI LĪDZĪGI PAŅĒMIENI | 14 |
3.1. | Izskaidrojums ar uzskaitījumu | 14 |
3.2. | Izskaidrojums aprakstot | 14 |
3.3. | Izskaidrojums salīdzinot | 15 |
3.4. | Verbālā definīcija | 15 |
3.5. | Ostensīvā definīcija | 15 |
VINGRINĀJUMI | 17 | |
SECINĀJUMI | 19 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 20 |
3.4. Verbālā definīcija
Atbilstoši tradīcijai šādu definēšanai līdzīgu paņēmienu sauc par verbālo definīciju. Būtībā tā ir vārdu nozīmes izskaidrošana. Piemēram: „Ierasties inkognito nozīmē slēpties zem sveša vārda.”
Parasti nozīmes izskaidrojums nepieciešams svešvalodas vārdiem ar stabilu terminoloģisko lomu. Visbiežāk šie termini aizgūti no latīņu un sengrieķu valodas.
Piemēri ar sengrieķu vārda pamatu: „Biosfēra ir zemes apvalks, kurā pastāv dzīvība.”
Lai izskaidrotu dažu vārdu nozīmi, jāatklāj to etimoloģija. Tas īpaši svarīgi, ja svešvārda oriģināls ir salikts vārds.
Jāņem vērā, ka vārda etimoloģiskā nozīme ne vienmēr sakrīt ar attiecīgā termina mūsdienu nozīmi. Piemēram, Bībele (sengrieķu v. „biblia”- grāmata) ir kristietības svēto rakstu krājums. (Vedins I., 2000.)
3.5. Ostensīvā definīcija
Šī paņēmiena būtība ir vienkārša- norādām uz priekšmetu un vienlaikus to nosaucam. Protams, īstenībā „definīcija demonstrējot” nav nekāda definīcija. Tomēr šāds skaidrojums ir efektīvs līdzeklis, lai sniegtu elementāru priekšstatu par vārda nozīmi.
Izskaidrojums demonstrējot ir īpaši populārs didaktisks paņēmiens, piemēram, apgūstot svešvalodas. Arī attēli dažāda veida rokasgrāmatās būtībā pilda ostensīvās definīcijas funkcijas. Šo paņēmienu bieži izmanto, iepazīstinot ar tehniku.
Tomēr ostensīvās definīcijas efektivitāti nevajag pārspīlēt, pat kā pedagoģisko paņēmienu. Demonstrēšanas metode ir efektīva tikai mācību sākotnējās stadijās. Būtībā šī paņēmiena mērķis nav jēdziena satura izskaidrojums, bet sakarības demonstrēšana starp vārdu un tā denotātu (reālu priekšmetu). (Vedins I., 2000.)
…
JOMA ir rferāts Loģikā! Jēdziena definēšana ir loģiska darbība, kas atklāj jēdziena galveno saturu. Izvēlējos rakstīt par šo tēmu jo vēlējos paplašināt lekcijās iegūtās zināšanas. Darba mērķis noskaidrot kas ir definējamais un definētājs, salīdzināt klasisko definīciju un ģenētisko definīciju. Analizēšu galvenās jēdziena definēšanas kārtulas. Lai labāk izprast definēšanas nozīmīgumu iepazīšos ar dažiem definēšanai līdzīgiem paņēmieniem. Darbu centīšos papildināt ar dažādām shēmām un savdabīgiem piemēriem.
- Eitanāzijas problēma 20.gadsimtā
- Indiešu filosofija
- Jēdziena definēšana
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Eitanāzijas problēma 20.gadsimtā
Research Papers for secondary school34
Evaluated! -
Indiešu filosofija
Research Papers for secondary school6
-
Filosofija ir domas brīvība
Research Papers for secondary school4
-
Ideālisms attiecībā pret dvēseli pēc Platona
Research Papers for secondary school9
-
Pragmatisms
Research Papers for secondary school4