Research Papers
Art, History and Culture
Philisophy
Mildas Palēvičas filosofiskie un estētiskie uzskati-
Mildas Palēvičas filosofiskie un estētiskie uzskati
Nr. | Chapter | Page. |
ANOTĀCIJA | 3 | |
ABSTRACT | 3 | |
IEVADS | 4 | |
1. | M.PALĒVIČAS IZGLĪTĪBAS CEĻŠ UN AKADĒMISKĀS DARBĪBAS VIRZIENI | 7 |
2. | M.PALĒVIČAS ESTĒTISKĀ JĒDZIENA IZPRATNE | 12 |
2.1. | Estētiskais iespaids mākslas un ikdienas dzīves kontekstā | 12 |
2.2. | Skaistā izpratne | 13 |
2.3. | Intuīcija un jaunrade | 16 |
2.4. | M.Palēviča atzinīgi vērtē jaunlatviešu ieguldījumu kultūras un estētikas veicināšanā | 18 |
2.4.1. | M.Palēvičas pētījumi Raiņa radošās darbības estētikā | 20 |
3. | ANRI BERGSONA IDEJAS M. PALĒVIČAS FILOZOFISKAJOS UZSKATOS | 24 |
3.1. | Ieskats A. Bergsona (1859.- 1941.) filozofiskajā darbībā | 24 |
3.2. | Anri Bergsona filozofiskie jēdzieni M. Palēvičas estētiskajās atziņās | 25 |
4. | M.PALĒVIČA- FEMINISMA AIZSĀCĒJA LATVIJĀ | 28 |
4.1. | Latvijas akadēmiski izglītoto sieviešu apvienība | 28 |
4.2. | M.Palēvičas nostāja sieviešu tiesību jautājumos | 30 |
4.3. | M.Palēvičas atbilde sieviešu tiesību kritikai | 31 |
SECINĀJUMI | 33 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS APRAKSTS | 35 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI | 37 |
SECINĀJUMI
Bakalaura darba izstrādes gaitā iepazinos ar ievērojamu daļu M. Palēvičas pieejamajiem pētījumiem, apcerējumiem un esejām. Apkopotā literatūra sniedza zināmu priekšstatu par filozofes:
1) radošo darbību;
2) atziņām;
3) nozīmi Latvijas mākslas vēstures veidošanā;
4) sadarbību ar aizrobežu filozofiem.
Kā arī paplašināja vispārēju skatījumu par kultūras un sociālās dzīves jautājumiem 20. gs. Latvijā.
Darba sākumā izvirzītais mērķis „sniegt ieskatu M. Palēvičas radošajā darbībā, novērtējot autores ieguldījumu estētikas attīstīšanā un feminisma jēdziena aktualizēšanā Latvijas kontekstā” ir sasniegts, jo visi trīs no uzskaitītajiem darba uzdevumiem ir izpildīti.
Darba veidošanās procesā zināmas grūtības sagādāja literatūras pieejamība. M. Palēviča pārsvarā savu filozofisko viedokli publicēja preses izdevumos un žurnālos, kuri šobrīd ir pieejami tikai dažu bibliotēku arhīvos. Kā arī pagaidām latviešu literatūrā nav daudz autoru, kuri atsauktos uz M. Palēviču vai arī rakstītu par viņu pašu.
Apkopojot M. Palēvičas dzīves gājumu un radošo veikumu, nonāku pie secinājuma par viņas dzīves uztveri- mākslu saskatīt būtisko, atšķirot to no nebūtiskā, iekšēji attīstīties, mainīties un spēt mudināt uz to arī kopējo sabiedrības domu. M. Palēvičas darbošanās lauks ietver plašu amplitūdu, viņa ir zinātniece, sabiedriskā darbiniece un pedagoģe vienlaicīgi.
Par nozīmīgākajām atziņām estētikā ir jāmin, radošais gars, estētiskais iespaids un jaunrade. Šie ir viņas atslēgas vārdi mākslas pētījumos. Radošā gara un estētiskā iespaida nozīme tiek saistīta ar cilvēka personīgo izaugsmi. M. Palēvičas atziņās tikai radošs cilvēks ir brīvs savās domās. Estētiskā iespaida mirklis aktivizē indivīda garīgo „es”.
Nozīmīgas ir M. Palēvičas aktīvās darbības feminisma popularizēšanā Latvijā. Mūsdienu sabiedībā sieviete kā indivīds ir spējusi nostiprināt savas pozīcijas, bet divdesmitā gadsimta pirmajā pusē viņas vienīgā sūtība bija ģimenes atražošana un bezierunu paklausība vīrišķajam dzimuma. „Dzimumatšķirības un līdz ar to sievietes un vīrieša darbības sfēras bija dabas nosacītas, tāpēc grozīt vai pretoties dabai gluži vienkārši nebija pratīgi.”65 M. Palēviča uzrunā sabiedrību, aicina sievieti uztvert kā līdzvērtīgu vīrietim, neierobežojot viņas patstāvību, vēlmi pēc garīgās izaugsmes un izglītības ceļu. Pret šādiem aicinājumiem tā laika sabiedrība izturējās negatīvi, nesaprasdami pamatu, tādām prasībām. „No bērnības sākot, visu mūžu mani pavada šāds credo: sieviete nedrīkst būt tikai sieviete, lielākais jauno laiku piepildījums, demokrātijas vērtīgais sniegums ir- sievietes mošanās viņas cilvēcībā.”66 Sieviešu tiesību aizstāves saņēma lielu devu kritikas un nepamatotus aizvainojumus par feministiskās kustības aizsākšanu. „Sieviešu emancipācijas kustības atbalstītājas būtībā ir parazītes, kuras neko nedara, jo ir materiāli labi situētas, un kuras „aizmirst” savu dzīvju galveno uzdevumu, tā vietā izvēlēdamās sadomāt teorijas šī parazītisma aizstāvībai.”67
Kā vērā ņemamu faktu par M. Palēvičas dzīvi minu viņas iekļaušanu 2008. gada izdotajā grāmatā „100 Latvijas sievietes kultūrā un politikā”. Grāmatā tiek uzsvērta M. Palēvičas nozīme Latvijas kultūras vēstures veidošanā. Viņai tiek piedēvēts neparastais, literārajās darbībās nezināmais rakstīšanas stils un domu gājiens. „..M. Palēviča nav esejiste, viņas darbi var šķist pasausi, tie nesaviļņo, neaizkustina jūtas, taču iekvēlina garu un liek rosīties domai”68
…
Milda Palēviča (1889- 1972) pirmā filozofijas doktore sieviete, akadēmiskās estētikas aizsācēja Latvijā un mākslas vēsturniece, kas dzīves lielāko daļu veltījusi pedagoģijai. Savas radošās darbības ir virzījusi trīs sfēras: 1) estētika; 2) Anri Bergsona filozofijas pētīšana; 3) feminisma aktualizēšana. Autore publicē daudz rakstus par būtību, par cilvēkā mītošām divām pasaulēm- virspusējo un garīgo. Nozīmīgākais no pētījumiem „Aistētikas problēmas: apceres un esejas” apkopo visas augstāk minētās M. Palēvičas interesējošās tēmas. Šī bakalaura darbs ietvaros tiks sniegts ieskats autores filozofiskajos un estētiskajos uzskatos.
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Sokrats
Research Papers for university34
Evaluated! -
Anarhija
Research Papers for university3
-
Arvīds Žilinskis
Research Papers for university18
Evaluated! -
Reliģiski filosofiskie meklējumi J.Poruka darbos
Research Papers for university4
Evaluated! -
Morāle
Research Papers for university8