-
Senās Ķīnas filosofija
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | „Pārmaiņu grāmata” | 4 |
2. | Daoisms | 17 |
3. | Konfūcisms | 26 |
Nobeigums | 28 | |
Izmantotā literatūra | 30 |
Nobeigums
Pēc iegūtās inforācijas par Seno Ķīnas filosofijas sākotni un vairākām analizēšnas un domāšanas stundām esmu guvusi šādu atziņu, ka Ķīna, tāpat kā Rietumos, filosofiskā doma laika gaitā izaugusi no mīta, tomēr ceļš, kuru iet ķīniešu domātāji ir visai atšķirīgs no grieķiskā „gudrības mīlestības” ceļa. Ķīnas kultūrā un filosofijā veidojas savdabīga tālainā domāšana, kas sevī apvieno mitoloģiskajai apziņia raksturīgo pasaules redzējumu ar spējām iedziļināties cilvēciskās esamības problēmās. Visvairāk mani piesaistīja Ķīnas filosofijā tas, ka tiek iedaļītas šīs 5 stihijas un aprakstīts kā tās mijiedarbojas uz viens otru. Šī darba rakstīšanas laikā, meklējot informāciju par šīm stihijām, uzdūros uz fantastiskiem attēliem, kur tik tiešām var redzēt kā šīs stihijas mijiedarbojās. Pētot tās, uz mirkli es apstulbu, jo sapratu, ka tik tiešam šie elementi ir ļoti saistīti viens no otra un, ka mūsu dzīve sastāv no milijoniem dažādu emelentu , kas sava starpā mijiedarbojas, bet mēs nekad par to naizdomājamies.
Savukārt viens no senākajiem Ķīnas filosofiskās domas pieminekļiem ir „Pārmaiņu grāmata”. Šajā grāmatā ir rakstīts par vienu no pasaulē sastopamām zīlēšanas praksēm. Šo tekstu veido 64 heksagrammas. Man par izbrīnu šīs heksagrammas, pirmajā iespaidā tās ir tikai nesaprotamas strīpiņas, izsaka kādu Visuma uzbūves un attīstības principu. Un vēlreiz gribās uzsvert, ka šajā filosofijā tiek meklētas mijiedarbības starp lietām, kuru redzultāta veidojas līdzsvars un harmonija. Man ir veidojies tieši tāds skatījums par to, ko vēlas senā Ķīnas filosofija mums parādīt.
Senajā Ķīnas filosofijā pastāv arī tādi virzieni, kas ir atšķirīgi un tomēr viens otru papildinoši – daoisms un kofūcisms. Katram šim virzienam ir savs pamatlicējs, kurš izsaka savas atziņas par to kā viņš ir uztvēris dzīvi un kāda viņam liekas tai jābūt. Katrs no viņiem vadās pēc saviem jēdzienie, kaut gan tie ir savā mērā atšķirīgi ,tomēr cieši saistīti viens otram.
Lasot literatūru par Daoismu un Konfūcismu esmu sapratusi vienu, ka manā skatījumā Daoisms un Konfūcisms ir tikai un vienīgi viens otra turpinājums. Konfūcisms izriet no Daoisma., jo konfūcismā tiek runātas par tādām lietām, kā valsts vadīšana, uzvedība, kārtības ieviešana, izveidojot cilvēku attiecības ta lai sabiedrība līdzinātos ģimenei. Šiem abiem jēdzieniem ir viens virziens, tas ir miera un harmonijas ieviešana sabiedrībā un dzīve kā tādā. Literatūrā tiek runāts par to, ka Konfūcijs vēlas iedibināt valstī kārtību. Pēc viņa domām, šis uzdevums būtu veicams , ja katra cilvēka rīcību izdotos saskaņot ar univesālo dao likumu, apliecinot tam atbilstošu „cilvēka dabu”. …
Šajā darbā es aplūkoju Senās Ķīnas filosofiju, kas ir tās pamatā un no kā veidojās Ķīnas kultūra. Viens no pirmajām lietām par ko es rakstīju bija Senās Ķīnas filosofijas sākotne – „Pārmaiņu grāmata”. Par iņ un jan, par tā nozīmi un kā tas savstarpēji mijiedarbojas viens ar otru. Šajā darbā ir aprakstīts arī Daoisma un Konfūcisma nozīme. Tas no kurienees tās ir radušās un ,kas ir to pamatlicēji. Ķīna ir gandrīz tikpat sena kultūras zeme kā Indija vai Mezopotāmija, kur radusies viena no vissenākajām civilizācijām pasaulē. Ķīnieši ir viena no retajām pasaules tautām, kuras dzīve un kultūra rit tajā pašā teritorijā, kur tā sākusies. Ķīnieši tradicionālās kultūras pamatā ir “ķīniešu ceremonija”. Nevienā citā senajā civilizācijā nebija tik pamatīgi izveidota uzvedības normu sistēma. Protams, tāda bija arī Indijā un Japānā, bet Ķīnā ētika un rituāls vienmēr ir bijuši cilvēka dzīvē paši svarīgākie. Un ar laiku tie pat aizēnoja reliģiski – mitoloģisko pasaules uzskatu. Ētiskais rituāls ir arī Konfūcija mācības pamatā. Šeit jēdziens “Li” (Ētika – rituāls) ietver sevī tādus jēdzienus kā uzvedības kultūra, rituāls, paraža, pieklājība u.tml. Lūk, dažas konfūcisma mācības: “Valdnieks valda savu tautu ar Li.” “Sevis pārvarēšana un pievēršanās Li – tas ir patiesais humānisms. Tajā dienā, kad cilvēks pārvar sevi un atgriežas pie Li, debesis atgriežas pie humānisma.” Ķīniešu augstākā dievišķā izpausme ir Debesis. Tas nav ne Allāhs, ne Brahma, ne Buda. Tas ir augstākais kosmoss, auksts, bargs un absolūti nejūtīgs pret cilvēku. To nevar mīlēt, nevar atdarināt, nevar sajūsmināties par to. Ne Buda un ne Dao, bet Debesis ir Ķīnas reliģijas augstākais izpausmes veids. Konfūcijs ir teicis: “Debesis ir simbols Augstākajai kārtībai.”
- Kas ir filosofija
- Ķīnas etiķete
- Senās Ķīnas filosofija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Ķīnas etiķete
Research Papers for university2
-
Kas ir filosofija
Research Papers for university3
-
Senās Grieķijas ievērojamāko filosofu uzskati par valsti un tiesībām
Research Papers for university5
-
Senās Krievijas tiesību vēsture
Research Papers for university11
-
Kādas atziņas es guvu Ārzemju Mākslas muzeja Senās Ēģiptes nodaļā
Research Papers for university3