Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:359927
 
Evaluation:
Published: 20.11.2012.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 5 units
References: Used
Extract

Stilistika un tēlu sistēma
Munks savā daiļradē apkārtējo vidi un ainavu pielāgo tēlu iekšējai pasaulei. Tēli dzīvo iekšupvērstu dzīvi. Tas spilgti atspoguļojas gleznās "Melanholija" (1894 - 1895), "Raizes" (1894) un "Kliedziens" (1893). Daba instinktīvi jūt cilvēka dvēseles slēptākos pārdzīvojumus, tādēļ savā formā un krāsās cenšas līdzināties indivīda gara pasaulei. Atšķirībā no vientuļā stāva sajūtas, debesis iekrāsojas tumši zilas vai kliedzoši sarkanas, svarīga nav dabā redzamā krāsa, bet gan tēla sajūtu transformācija.
Fatālo vientulības apziņu nekliedē mīlestība, jo Edvarda Munka pasaulē tēlu cilvēciskās attiecības veidojas smagas un disharmoniskas. Ļoti spilgti tas atspoguļojas gleznā "Vīrietis un sieviete" (1898), istabas kreisajā pusē novietots kailas, pavedinošas sievietes ķermenis ēnā, kura nospiež pa labi esošo, salīkušā vīrieša stāvu. Gleznā "Vientuļie" (1906 - 1907) melna vīrieša tēls noraugās baltas sievietes stāvā. Debesis ir apmākušās. Depresīvu izjūtu viļņi apskalo sievišķās esamības slēpto pusi. Tēli grib tuvoties viens otram, taču rodas sajūta, ka distance viņu starpā nav pārvarama.
Cilvēka vientuļā dvēsele alkst piepildīt sevi ar mīlestību. Munka gleznās bieži vien savijas vīrišķā un sievišķā spēks. Mīlestības motīvs ir dzinējspēks šo divu spēku saplūsmē. Gleznā "Skūpsts" sievišķais alkst apvienoties ar vīrišķo. Tumšais kolorīts rada draudīgu noskaņu, taču abu stāvu tiekšanās vienam pie otra ir nenovēršama. Līdzīga tiekšanās uz garīgu saplūšanu apskatāma gleznā "Divi krastā" (1907-1908), kurā attēloti divi cilvēku stāvi, kuru ķermeņi novietoti cieši viens otram blakus. Arī "Dzīves dejā" (1899-1900) piedalās kā vīrieši, tā sievietes.
Sievietes tēls Munka daiļradē ir destruktīvs, sevi ārdošs, taču kārdinošs. Tumšas ēnas krīt pār juteklisko sievietes augumu. Sieviete ir dzīva būtne, miesiska, vitāla, dzīvībai nepieciešama. Bālās sieviešu sejas kontrastē ar vijīgajiem matu ērkuļiem. Šādi sieviešu tēli apskatāmi gleznās: "Madonnas studijas" (1893 - 1894), "Madonna" (1894-1895) "Sieviete no jūras" (1896).

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,48 €
Work pack Nr. 1326807
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register