Saķeres spēku ietekmē automobiļa masa un saķeres koeficents. Saķeres koeficents ir lielums, kas raksturo saķeres apstākļus saķeres laukumā. Saķeres koeficents parādās riteņiem šļūcot.
Saķeres koeficentu ietekmē:
Riepas veids un stāvoklis (spiediens, protektora augstums, ziemas/vasaras)
Ceļa seguma veids un stāvoklis (asfalts, bruģis, grants, slapjš, atkala, ledus)
Amortizatoru stāvoklis
Riepas platums
Ātrums un protektora augstums
Saķeres koeficents uz sausa asfalta ir 0,7 līdz 0,8, uz slapja asfalta 0,4, uz grants 0,5, uz sniega 0,2 un uz ūdens, ledus – 0,1-0,08. Saķeres koeficentu apzīmē ar φ.
Saķeres spēks saķeres laukumā darbojas uz visām pusēm un to visvieglāk attēlot saķeres spēku aplī.
Ja Fs > Fv , tad automobilis var uzsākt kustību, kā arī Fv > Fm.i + Fr.pr. + Fw, savukārt, ja Fs < Fv, tad automobiļa velkošie riteņi izbuksēs, līdz ar to automobilis nevarēs uzsākt kustību. Kā arī ja vilces spēka vektors vai kāda sānspēka vektors (braucot pagriezienā) būs garāks par saķeres spēka vektoru automobilis nebūs vadāms.
Saķeres spēku mēra ar dinamometru un to izsaka dekaņūtonos daN. Izmērot saķeres spēku varam aprēķināt saķeres koeficientu pēc formulas φ = Fs/FG. Piemēram, ja smaguma spēks FG ir 2000 daN un dinamometrs mērījumos saķeres spēku(Fs) uzrāda 1400 daN, tad φ ir 0,7 – saķeres koeficients uz sausa asfalta.…