-
Darba specifika, strādājot ar bērniem ar uzvedības traucējumiem
Skolotājs apmēram 90 % laika patērē bērnu kontrolēšanai un tikai 20 % tiešajam mācību darbam. Tā kā autoritārā režīma vietā ir stājusies demokrātija - pārprastā ‘’lielā brīvība’’ ir novedusi pie visatļautības. Tā ir galvenā izglītības problēma.
Skolēni dažādos veidos mēģina traucēt jaunās vielas izklāstu, kaitina skolotāju. Skolotājam ik brīdi jābūt gatavam tikt galā ar skolēna neapmierināto uzvedību.
Ir tāda daļa pedagogu, kuri ievēro ‘’neiejaukšanās politiku’’. Uzskata, ka skolēni paši iemācīšoties kontrolēt savu uzvedību un pieņemt pareizos lēmumus. Skolēni šāda skolotāja stundās bauda neierobežotu brīvību – atļaujas visu! Risks ir, ka viņi sāk ‘’kāpt uz galvas’’ nerespektēt. Haoss stundās. …
Uzvedības traucējumi skolā visspēcīgāk novērojami ir hiperaktīvajiem bērniem. Viņiem raksturīga pārmērīga aktivitāte, neuzmanība, impulsivitāte, uzbudināmība un vāja kustību koordinācija neatbilstoši viņa vecuma psihiskajai attīstībai. Hiperaktīvie bērni ikdienā rada problēmas kā skolotājiem, tā vecākiem. Viņi ir nesavaldīgi un nepacietīgi, tādu bērnu darbošanās ir bezmērķīga un neorganizēta. Bieži veic nemierīgas kustības ar rokām un kājām, grozās sēdvietā. Nespēj nosēdēt ilgstoši vienā vietā, pārmērīgi daudz un steidzīgi runā. Bieži darbojas, kā ‘’uzvilts motors’’ un nespēj uzvesties mierīgi. Traucē pārējiem vai iejaucas citu darbā. Nespēj sekot un koncentrēties uzdevumiem, var nesaprast norādījumus vai arī bieži aizmirst, ko dara. Skolotāja aizrādījumi, draudi u. c. sliktas uzvedības apspiešanas veidi ir pilnīgi bezspēcīgi. Viņu uzmanību novērš ārēji faktori vai pašu domas, nereti viņi uzsāk lielāku darba apjomu, nekā spēj pabeigt. Ļoti impulsīvi, strauji rīkojas ārēju apstākļu vai emociju iespaidā. Hiperaktīvie darbojas nedomājot par sekām. Tas tāpēc, ka viņi izlemj un darbojas pārāk ātri, starp stimulu un reakciju ir ļoti īss laika periods.





