Author:
Evaluation:
Published: 14.05.2008.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 1.
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 2.
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 3.
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 4.
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 5.
  • Summaries, Notes 'Domāšana un valoda', 6.
Extract

Iedomāsimies, ka saruna ar draugu notiek par kādu noteiktu tēmu - par līdakām. Saruna ilgst kādu laiku, un tomēr, lai cik zinoši abi draugi ir, ilgi noturēties līdaku tēmas ietvaros ir grūti. Grūti, ja ir spēkā nosacījums, ka “līdakas” kā termins noteiktā veidā saista pārējos terminus. Daudz vieglāk, ja sarunas ietvaru palielina – par tādu varētu būt, piemēram, termins “zivis”.

No loģikas viedokļa sarunas ietvaru maiņa ir vispārināšana. Mūsu kursa ietvaros svarīgi ir vispirms izdalīt loģisko vispārināšanu.

1.2. Vispārināšanas ķēdītes

Šādas terminu ķēdītes sauksim par vispārināšanas ķēdītēm.

Pareiza vispārināšanas ķēdīte: jauka, patīkama, 1980. gadā dzimusi un pašlaik laukos mītoša sarunu partnere – jauka, patīkama, 1980. gadā dzimusi sarunu partnere – jauka patīkama sarunu partnere – jauka sarunu partnere – sarunu partnere – partnere.

Nepareiza vispārināšanas ķēdīte (nepareizs 2. ķēdītes posms): automašīnas ritenis – automašīna (te un turpmāk pasvītrotais teksts apzīmē loģiskās vispārināšanas nepareizo posmu) – ritenis – agregāta sastāvdaļa – sastāvdaļa.

Nepareiza vispārināšanas ķēdīte (nepareizs 3. ķēdītes posms): Rīgas rajons – rajons – Vidzeme – iedalījuma vienība – vienība.

Nepareiza vispārināšanas ķēdīte (nepareizs 4. ķēdītes posms): egle – skujkoks – koks – koka čiekurs.…

Atlants