-
Pedagogu komandas sadarbība 3 - 4 gadus vecu bērnu saskarsmes prasmju sekmēšanai
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Pedagoģijas un psiholoģijas atziņas par saskarsmes prasmēm 3 – 4 gadu vecumposmā | 5 |
1.1. | Saskarsmes prasmes terminaskaidrojums | 5 |
1.2. | 3 – 4 gadus vecu bērnu raksturojums pētījuma kontekstā | 10 |
1.3. | Pieaugušo paraugs – saskarsmes prasmju veidotājs | 15 |
2. | Pedagoģisko paņēmienu izstrādepe dagogu komandai 3 – 4 gadus vecu bērnu saskarsmes prasmju sekmēšanai | 20 |
2.1. | Pētījuma metožu, gaitas rakturojums | 20 |
2.2. | Situāciju analīzepirmsskolā X | 21 |
Secinājumi | 37 | |
Literatūras un citu avotu saraksts | 38 |
Secinājumi
Jebkura mijiedarbība starp cilvēkiem ir saskarsme un tās galvenā funkcija ir apmierināt cilvēka sociālās vajadzības.
Cilvēks saskarsmē izmanto gan verbālos, gan neverbālos saskarsmes līdzekļus.
Pirmās saskarsmes iemaņas bērns apgūst jau ģimenē, pirmskolā gūstot iespēju paplašināt savas iemaņas, sadarbībā ar skolotāju un citiem bērniem.
Saskarsmes process pirmskolā būs efektīvs, ja pedagoģiskajā procesā tiek ievērotas bērna individuālās īpatnības.
Bērna personības attīstība un sadarbības prasmju veidošana noris gan saskarsmē ar pieaugušo, gan vienaudžiem.
Pieaugušā paraugs ietekmē bērna darbību, tādēļ tam ir svarīga nozīme bērna saskarsmes aktivizēšanā.
Pozitīva vide un attieksme nosaka to, cik veiksmīgas būs bērna attiecības ar citiem cilvēkiem.
Pieaugušais ir ļoti nozīmīgs un pat galvenais saskarsmes iemaņu apgūšanā visā pirmsskolas periodā.
Sadarbība ar pieaugušo ietekmē arī bērnu savstarpējo kontaktu rašanos.
Saskarsme ar pieaugušo ir ļoti būtiska bērna 3 – 4 gadu vecumā, līdz vecākajā pirmsskolas vecumā ievērojamu vietu ieņem saskarsme ar vienaudžiem.
Pedagogs ir paraugs un palīgs bērnam, veidojot pozitīvu attieksmi pret sevi, tas stimulē bērnu darboties, veidot saskarsmi ar vienaudžiem.
Kopīgi sadarbojoties rotaļās bērni gūst savstarpējās saprašanās pieredzi, veidojas labvēlīgas attiecības starp bērniem, rodas simpātijas.
Saskarsmes prasmju attīstībā rotaļās svarīga nozīme ir pedagogam, kurš palīdz vadīt, organizēt rotaļu, attīsta sadarbību un sniedz atbalstu.
Lai veicinātu labas saskarsmes prasmes, svarīgi, lai visa pedagogu komanda darbotos vienoti, pēc vieniem noteikumiem, kuri ir skaidri saprotami bērniem.
…
Saskarsmes prasmju veidošana pirmsskolas vecumā ir ļoti nozīmīga, jo šīs prasmes ir liels ieguldījums bērna attīstībā. Saskarsme ir atkarīga no personības īpašībām, prasmes komunicēt, sadarboties. Svarīgi, lai bērnam pirmsskolas vecumā būtu paraugs, kuru atdarināt sadarbojoties ar citiem, jo bērni gūst pieredzi vērojot apkārtējos. Saskarsmes kultūras veidošana pirmsskolā ietver sabiedriskās uzvedības normu veidošanu, pozitīvu savstarpējo attiecību veidošanu, kā arī morāles izpratnes veidošanu. Pirmsskolas izglītības programmā pa pakāpēm tiek piedāvāti uzdevumi, kādas prasmes, iemaņas un zināšanas bērniem konkrētajā vecumā ir jāattīsta. Tiek izvirzīti uzdevumi, uz kuriem jābalstās veidojot saskarsmes kultūru. Saskarsmes iemaņas parāda mūsu gatavību reālajām dzīves situācijām. Šīsiemaņas nepiedzimst reizē ar bērnu, tās nepieciešams attīstīt un pilnveidot. Cilvēks visu savu dzīvi pavada saskarsmē, jo viņš ir radīts kā sabiedriska un sociāla būtne. Cilvēkam ir nepieciešama sabiedrība un tā veidojas saskarsme.
