Author:
Evaluation:
Published: 08.07.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 4 units
References: Not used
  • Research Papers 'Stereotipi', 1.
  • Research Papers 'Stereotipi', 2.
  • Research Papers 'Stereotipi', 3.
  • Research Papers 'Stereotipi', 4.
  • Research Papers 'Stereotipi', 5.
  • Research Papers 'Stereotipi', 6.
  • Research Papers 'Stereotipi', 7.
  • Research Papers 'Stereotipi', 8.
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  STEREOTIPI    2
1.1.  Dzimuma stereotipi    2
1.2.  Etniskie stereotipi    4
1.3.  Vecuma stereotipi    5
2.  STEREOTIPU IZCELSME,UZTURĒŠANA UN MAIŅA    6
  SECINĀJUMI    7
  IZMANTOTĀ LITERATŪRA    8
Extract

Jēdziens „stereotips” psiholoģijā parādījās 1922. gadā, pateicoties amerikāņu politiskajam komentētājam Volteram Lipmanam, kurš ar to apzīmēja masu informācijas līdzekļos izplatītos apgalvojumus. Stereotips ir vienkāršots priekšstats par sociālo grupu un tās dalībniekiem. Sākotnēji jēdziens tika lietots tikai negatīvā nozīmē kā sinonīms „aizspriedumam”. Vēlāk šī jēdziena nozīme paplašinājās un parādījās apzīmējumi „pozitīvs stereotips”, „precīzs stereotips”. Pēc būtības stereotips ir shēma ar visām tai piemītošajām īpašībām. Stereotipi var būt atklāti izteikti vai tikai nojaušami. Atklātie stereotipi darbojas, ja informācijas apstrāde notiek kontrolēti, apzināti, nojaušamie – ja šī apstrāde notiek automātiski, neapzināti. Nojaušamie ir sastopami biežāk, jo stereotipizācija parasti notiek neapzināti. Stereotipu izmantošana ir atkarīga no individuālajām īpatnībām. Amerikāņu psihologi pieņem, ka spriedumos par citiem cilvēki balstās uz nosacītām teorijām, kuras veidojas atkarībā no iepriekšējo attiecību pieredzes ar noteiktu grupu pārstāvjiem. Vienai daļai cilvēku veidojas priekšstats, ka personības īpašības ir pastāvīgas un nemainās atkarībā no situācijas, citi savukārt ir pārliecināti tieši par pretējo. Tieši tie pirmie visbiežāk veido stereotipus par citiem cilvēkiem, ir pārliecināti par to pareizību un ir gatavi izdarīt tālejošus secinājumus par citiem, balstoties uz minimālu informācijas daudzumu.
Stereotipi atvieglo tiem atbilstošas informācijas uztveri, saglabāšanu atmiņā un izgūšanu no tās. Stereotipi komunikācijā ļauj pievērst uzmanību dažādiem mijiedarbības aspektiem, ne tikai informācijai par otra cilvēka personību. Stereotipi var palīdzēt arī saglabāt augstu pašcieņas līmeni, salīdzinot savu piederības grupu ar citām grupām. Tie būtiski ietekmē cilvēka uzvedību. Stereotipi var kalpot arī sabiedrībā pastāvošās varas hierarhijas attaisnošanai. Vienlaikus tie ir vienkāršoti spriedumi par citiem cilvēkiem un bieži vien noved pie kļūdainiem secinājumiem. Stereotipi ir ļoti daudzveidīgi. Izplatītākie ir dzimuma, etniskie un vecuma stereotipi.…

Author's comment
Atlants