Author:
Evaluation:
Published: 09.05.2009.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
  • Essays 'Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi', 1.
  • Essays 'Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi', 2.
  • Essays 'Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi', 3.
  • Essays 'Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi', 4.
  • Essays 'Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi', 5.
Extract

Vizuālās mākslas izteiksmes līdzekļi radošajā darbībā ir ieceres tēla specifiska, vizuāla, materializēta, nosacīta, tēlaina „valoda”, ar kuras palīdzību autors individuāli izteikti interpretē dažādus objektus, dabas un sabiedrības noskaņu, stāvokļus un procesus, pārdzīvojumus, pauž savu estētisko attieksmi pret īstenības parādībām.
Bērnu bagātinātas stabilas zināšanas par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem ir ļoti liela personības vērtība: ar tās palīdzību jau bērnībā varētu radīt skaistus darbus un visas dzīves laikā varētu izprast, novērtēt cilvēces pieredzē sasniegto, nemitīgi mainīgo vizuālo mākslu un to tālāk attīstīt.
Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem ir lielas estētiskās vērtības. Pie mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem pieder līnija, forma, krāsa, telpa un kompozīcija
Līnija
Līnija ir bērna zīmējuma galvenais elements. Tas ir vistiešākais mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis. Mākslinieka rokas un materiāla saskarsme. Tieši pārnes uz papīra zīmētāja izjūtas. Nav iespējams izlikties. Dažādu līniju zīmējums vingrina roku dažāda veida un rakstura kustībām, atklājot zīmētāja raksturu, garastāvokli un attieksmi pret zīmējumu. Līnija nosaka kustību kompozīcijā. Līnija ir bērna zīmējuma galvenais elements.
Forma
Forma ir priekšmetam piemītoša būtiska īpašība, kas padara priekšmetu par to, kas tas ir. Uzzīmēt kādu priekšmetu vai figūru nozīmē uzzīmēt tā formu. Radīt formu nozīmē piešķirt dvēseli nedzīvai matērijai. Lai uzzīmētu formu, tā vispirms ir jāsaskata dabā, atmiņā vai iztēlē un jāizprot. Jo spilgtāk forma ir uztverta, jo patiesāks un izteiksmīgāks zīmējums. Tas attīsta redzes uztveri, acumēru un redzes atmiņu, kā arī analītisko domāšanu.
Krāsa
Krāsa ir vissubjektīvākais mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis. Katrs cilvēks krāsu uztver savādāk. Krāsa ir pirmā, kas iedarbojas uz skatītāju, vērojot gleznu. Tikai pēc tam tiek uztverti līniju ritmi, atsevišķas formas un attēlotais sižets. Cilvēka acs uztver apmēram 3000 krāsu nianšu.

Author's comment
Atlants