-
Datorspēļu atkarība Latvijas iedzīvotāju vidū
Research Papers15 Computers, Consumer Electronics, Psychology
2021 - 2025 years
4 SECINĀJUMI
Pētījumā analizējamā datorspēļu atkarībai nav viennozīmīgi definējamas parādības un aptver virkni dažādu fenomenu. Viennozīmīga saikne ar atkarības procesu ir medicīniski nesenākā laikā pierādītā videospēļu spēlēšana. Jomas aptveri apgrūtina arī atkarību izveides procesa kompleksā daba – tā saistīta ar personas attīstību, īpaši agrīnā posmā, sociālajiem apstākļiem un vidi.
Ņemot vērā dažādu procesu atkarības ietvaros iekļauto nodarbju amplitūdu, nevar runāt par vienotu procesu atkarības izraisītu potenciālu kaitējumu un skarto personu grupu. Vienlaikus iespējams mērīt dažādu atkarību veidu skarto personu vai problemātisko lietotāju īpatsvaru populācijā un skarto personu Viena no galvenajām dažādu procesu atkarības skartajām mērķgrupām ir jaunieši. Videospēles un pārmērīga viedierīču lietošana raksturīga tieši jauniešiem. Šai grupai ir arī mazāk kritiska attieksme pret procesa potenciālo kaitējumu un biežāk raksturīgs uzskats, ka paši ar problēmām var tikt galā.
Visās pētījumā aprakstītās nodarbēs visbiežāk iesaistīti vīrieši un to īpatsvars ir augstāks arī problemātisko spēlētāju/lietotāju grupās.
Veselības aprūpes sektorā nonāk ļoti maza daļa personu, kas varētu piedzīvot atkarības problēmas. Šie pakalpojumi arī nav valsts apmaksāti. Procesu atkarības gadījumā liela nozīme ir sadarbībai ar labklājības un izglītības sektoru, kur problemātiskā spēlēšana vai lietošana tiek konstatēta. Tāpat nav uz pusaudžiem un jauniešiem vērstu pakalpojumu, kas ļautu problēmas risināt iespējami agri.
Paši spēlētāji slikti pārzina palīdzības veidus, visbiežāk atpazīstot psihologa un psihoterapeita pakalpojumu, bet reti iedomājoties par ģimenes ārstu kā resursu. Praktiskajā dzīvē galvenais palīdzības avots ir atkarīgās personas tuvinieki, draugi un kolēģi.
…
“Atkarība” ir īsākais latviski lietojamais vārds, lai aprakstītu pieradumu pie datorspēlēm, tomēr šis sabiedrībā lietotais jēdziens nav sinonīms terminam medicīniskā, zinātniskā nozīmē. Par atkarību populāri runā situācijās, kad paradums kļūst traucējošs apkārtējiem vai pašai atkarīgajai personai. Datorspēļu atkarība nav viennozīmīgi definēta un uztverama kā vienots jēdziens. Uzvedība un paradumi, kas tiek pētījumā skatīti kā datorspēļu atkarība, bieži ir salīdzinoši nesenas parādības, to definējums ir atkarīgs no izmantotā priekšmeta, nevis procesa un biežāk priekšplānā izvirzās sociālie jautājumi, kamēr medicīniskai diagnozei ir sekundāra nozīme. Lai gan datorspēles tiek spēlētas lielākoties mājās, kur esam drošībā, tās var būt bīstamas. Ar laiku zūd mēra izjūta, un vēlāk ir grūti atšķirt, kas ir reāls un kas – virtuāls. Tā ir nopietna problēma.