Author:
Evaluation:
Published: 15.04.2011.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 2 units
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 1.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 2.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 3.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 4.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 5.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 6.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 7.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 8.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 9.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 10.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 11.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 12.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 13.
  • Summaries, Notes 'Mākslas virzieni', 14.
Extract

Popārts - avangardisma virziens, kas 20. gs. 50.-60. gados aizsākās ASV un Rietumeiropas tēlotājmākslā. Popārts visbiežāk māksliniekus stimulēja uz parastā, ikdienišķā un vulgārā popularizēšanu. Popārta pārstāvji apgleznoja visu to, kas nebija ievērības cienīgs un ko noraidīja māksla: visa veida reklāmas, avīžu un žurnālu ilustrācijas, karikatūras, ikdienas drēbes un tamlīdzīgi. Popārta raksturīgas pazīmes:
Atgriezās pie lietu attēlojuma, darbu tēmas tika gūtas lielpilsētu ikdienā.
Tika panākts izlīdzinājums starp mākslinieka radītajām unikālajām vērtībām un pārējās cilvēces darbības sfērās masveidā izgatavotajiem priekšmetiem. Tas rezultātā noveda pie mākslas radīšanas ar tehnisko līdzekļu palīdzību.
Popārta mākslinieki veidoja savus darbus mulāžā (kāda objekta precīzs atveidojums ģipsī, vaskā), fotomontāžā, kuras raksturo skaļš, kliedzošs krāsojums, kā arī ar kolāžām (uz pamatnes uzlīmēti dažādi materiāli) un sadzīves priekšmetu atdarinājumiem. Var teikt, ka galvenais viņiem bija populāra tēla apspēlēšana ar dažādiem līdzekļiem.
Popārta pārstāvju stājdarbi reti tika gleznoti, visbiežāk tie tika pavairoti ar komerciālās tehnikas līdzekļiem, daudzi mākslinieki atrasto motīvu palielināšanai izmantoja projekcijas aparātus. Līdz ar to radošo procesu sāka aizstāt tehnika.
Popārts netiecās masu patēriņa sabiedrību ne kritizēt, ne slavināt – parasti tas neizvirzīja nopietnus mērķus. Viss līdzinājās ironiskai spēlei. Jaunā mākslas virziena veidotāji bija avangardisma pārstāvji: R. Raušenbergs un Dž. Džonss, R. Lihtensteins, Dž. Rozenkvists, K. Oldenburgs, E. Vorhols , R. Hamiltons, P. Bleiks un E. Paolocio.

Author's comment
Atlants