-
Strukturālais plāns. Skaņas "s" un "z" izrunas traucējumu novēršanai
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Skaņas „s” logopēdiskā analīze | 4 | |
Skaņas „s” fonētiskā analīze | 4 | |
Skaņas „z” logopēdiskā analīze | 4 | |
Skaņas „ z” fonētiskā analīze | 4 | |
Fonemātiskās uztveres vingrinājumi | 5 | |
Mēles vingrinājumi | 5 | |
Lūpu vingrinājumi | 5 | |
Elpošanas vingrinājumi | 6 | |
Pirkstu muskulatūras attīstošie vingrinājumi | 6 | |
Artikulācijas aparāta sagatavošana pareizai “s un z’’ skaņas izrunāšanai | 7 | |
Skaņas “s” izrunas mācīšanās | 8 | |
Skaņas “s” automatizēšana | .8 | |
Skaņas “z” izrunas mācīšanās | 11 | |
Skaņas “z” automatizēšana | 11 | |
Skaņu “s” un “z” diferencēšana | 14 | |
Secinājumi | 17 | |
Izmantotā literatūra | 18 |
Secinājumi
Galvenais logopēda mērķis ir atrast bērnam atbilstošu pieeju. Ir svarīgi interesantā veidā pasniegt bērniem izrunas mācīšanas traucējumu novēršanas korekcijas darbu. Jāveicina sadarbība starp logopēdu, vecākiem un bērnu, lai process būtu veiksmīgs. Ir vienmēr jāatceras, ka katrs bērns ir īpašs, un katram bērnam ir jāmeklē atbilstoša pieeja. Ir jāveido pozitīva gaisotne, nesalīdzinot bērnus savā starpā. Jāievēro darba temps, uzmanība, uztvere. Jābūt pacietīgam un nosvērtam logopēda darbā. Darbam ir jābūt sistemātiskam. Jāuzrunā arī vecākus palīdzēt bērniem izlabot skaņu izrunas traucējumus, pildot mājasdarbus, ko dod logopēds. Sadarbībai ir liela nozīme. Svarīgi ir precīzi izpildīt vingrinājumus, izmantojot spoguli, sekojot kā kustās mēle. Logopēdam ir precīzi jādemonstrē bērnam vingrinājumi, lai bērns redz kā ir pareizi. Bērniem raksturīgi ir atkārto pēc citiem, tā kā pieaugušajam ir jābūt zinošam sava darba jomā. Viss ir jāapgūst pakāpeniski, jaunus vingrinājumus var sākt pildīt, kad iepriekšējie ir līdz galam iemācīti un nostiprināti. Norādījumiem ir jābūt viegli saprotamiem, lai bērns nav apjucis. Bērnus ir jāmudina saklausīt savu runu un jāslavē, ļaujot justies gandarītam par izpildīto darbu.
…
Bērniem pirmsskolas un sākumskolas vecumā ir bieži sastopamas grūtības skaņu izrunā. Skaņu izrunas mācīšanai ir jāpievērš ļoti liela uzmanība, lai turpmāk bērns varētu nekautrējoties izteikt savu domu, lasīt un sazināties ar saviem vienaudžiem. Katram bērnam ir šis apmācības posms jāpadara interesantāks, lai skaņu izrunas mācīšanās sagādā prieku. To var darīt pieejot pie tā ar pozitīvu noskaņojumu, izmantojot aizraujošus vingrinājumus un sameklējot dzejolīšus, kas bērniem liek pasmaidīt. Tas viss veicina bērna pareizu skaņu izrunu.
