Evaluation:
Published: 19.04.2007.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Used
  • Essays 'Filozofija', 1.
  • Essays 'Filozofija', 2.
Extract

„Vārds „filozofija” ir sengrieķu izcelsmes un tulkojumā nozīmē gudrības mīlestība. Vienu no tās pamatprincipiem izteicis Sokrats: „Es zinu, ka neko nezinu.” Filozofija sākas ar jautājumiem, nevis ar atbildēm.”
„Kas ir filozofija? Vai ir viena filozofija vai vairākas filozofijas? Mēdz runāt par philosophia perennis, mūžīgo filozofiju, kas vijas cauri visiem gadsimtiem. To pārņem cits no cita, tā ir savstarpēja saistīta filozofija.”
„Filozofija ir doma par domu, bet domu nevar tvert tādā pašā veidā kā lietas apkārtējā pasaulē. (..) Filozofija ir domas stāvokļu sasniegšanas māksla.”
Katram no mums filozofija nozīmē ko citu. Vienam tas ir mācību priekšmets, citam tā ir dzīves gudrība, citam vēl kas cits. Man filozofija ir kā ceļš uz gudrību. Uz iekšējo gudrību, uz dvēseles tīrību. Manas attiecības ar filozofiju ir ļoti ciešas jau kopš neatminamiem laikiem. Es mūždien esmu interesējusies par tādiem filozofiem, kā Platons, Sokrats un Aristotelis. Filozofija ir mans īpašais domu stāvoklis. Filozofiska domāšana norisinās tad, kad doma ir nonākusi noteiktā stāvoklī, kas atšķiras no ikdienas sadzīviskās domāšanas. Filozofiskā doma pastāv kā pārdzīvojums, kā notikums dziļi, dziļi zemapziņā.
Filozofija atbild uz jautājumu „Kas tas ir?”. Šis jautājums man palīdz paskatīties uz kādu priekšmetu, piemēram, uz galdu kā izpētes objektu. Es skaidri apzinos: te es esmu – cilvēks, kas redz šo galdu, izjūt tā gludo virsmu, sajūtu tā smaržu – pēc laika, kurā tas gatavots, pēc izgatavotā materiāla, pēc vietas, kur tas atrodas, jo katrai vietai ir sava specifiska smarža. Apskatot šo galdu, es apzinos, ka tas ir no dižskābārža. Taču, ko gan man kā cilvēkam izsaka vārds dižskābārdis? Manā un cilvēku iztēlē jau sen sakņojas kāds priekšstats par dižskābārdi. Un mēs neviļus, paši to neapzinādamies salīdzinām to ar apziņā jau mītošo dižskābārža tēlu. Es aptaustu šo galdu, pasmaržoju to un salīdzinu ar to, ko jau iepriekš esmu zinājusi un salīdzinu ar apziņā glabātā tēla pazīmēm. Tātad, rezultātā, esmu veikusi esmu veikusi šī galda izziņas procesu. Un tagad es varu atbildēt uz sākumā izvirzīto jautājumu: kas tas ir? Atbildi varu ietērpt stabilā vārdiskā formā: tas ir galds.

Author's comment
Atlants