Author:
Evaluation:
Published: 07.03.2019.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 2 units
References: Not used
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 1.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 2.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 3.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 4.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 5.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 6.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 7.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 8.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 9.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 10.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 11.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 12.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 13.
  • Presentations 'Abstraktā domāšana', 14.
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Domāšana   
  (Domāšanas) individuālās atšķirības   
  Abstraktā domāšana   
  Abstraktās domāšanas attīstība   
Extract

Domāšanas operācijas – tie ir paņēmieni, kurus izmanto, lai iegūtu jaunu informāciju. Tās atšķiras pēc savas sarežģītības pakāpes.
Vienkāršākā no tām ir salīdzināšana. Starp objektiem, parādībām, to īpašībām tiek noteikta līdzība vai atšķirība. Tad var veikt klasificēšanu – sagrupēt līdzīgos.
Nākošā līmeņa operācijas – analīze un sintēze. Analīze ir priekšmeta, parādības, situācijas sadalīšana sastāvdaļās un to izvērtēšana. Sintēze ir atsevišķu daļu apvienošana vienā veselumā, jaunu sakarību un attiecību atrašana. Abas šīs operācijas ir savstarpēji saistītas.
Uz analīzes pamata tiek īstenota abstrahēšana – būtisko īpašību akcentēšana, ignorējot pārējās. Izmantojot abstrahēšanu, tiek veidoti abstraktie jēdzieni.
Uz abstrakcijas bāzējas vispārināšana jeb ģeneralizācija, kurā tiek akcentētas būtiskākās kopīgās īpašības, sakarības, attiecības. Tai pretēja operācija ir konkretizācija, kad tiek akcentētas atsevišķas, individuālas īpašības.

Atlants