-
Metodes apraksts, saruna
Skolēni saprot, ka zināšanas nav tikai rakstītais vārds vai skolotāja teiktais, bet arī viņu pašu zināšanas ir vērtība. Viņi iemācās, ka tas, kas norisinās viņu prātos, rada vērtīgas zināšanas.
Svarīgi apzināties, ka jebkura vecuma bērni var atbildēt uz visa veida jautājumiem, lai gan daudzi skolotāji uzskata, ka šādi jautājumi piemēroti tikai vecākajiem un zinošākajiem skolēniem. Tā nav, jo jautājumi neatspoguļo attīstību, bet atbildes gan atspoguļo bērnu attīstību. Bieži vien bērni sadzīviskās situācijās uzdod viens otram šāda veida jautājumus. Tas nozīmē, ka bērni to darītu ar prieku, tikai viņiem nav tādu iespēju. Dosim viņiem tās!
Skolēnu atbildēm jābūt precīzām un lakoniskām, formulētām pilnos teikumos( ar teikuma priekšmetu un izteicēju). Mācīt skolēniem izteikt savas domas skaidros, sakarīgos teikumos ir visu mācību priekšmetu skolotāju uzdevums.
Piemērs- Skolotājs vada sarunu par atkritumu šķirošanu. Uzdod jautājumus „Kā jūs domājat, kā būtu jārīkojas, lai…” Uzdodot šādu jautājumu viņam būs jāizmanto gan sava pieredze gan zināšanas, lai varētu radoši atrisināt problēmu.
…
sarunas (mācību dialoga) raksturojums.Metožu grupa- vārdiskā metode; Skolotāja darbība- uzdod jautājumus un vada, ievērojot saņemtās atbildes; Skolēna darbība- iesaistās sarunā atbilstoši noteikumiem; Mācību mērķis- attīsta klausīšanās iemaņas, veicina iecietību, nodrošina mācību priekšmeta jēdzienu dziļāku izpratni; Metodes priekšrocības- nevajag daudz materiālu, dod iespēju katram izteikties; Metodes trūkumi- ja skolēns ir ļoti kautrīgs vai, ja neizprot sarunas tematu, saruna var neizdoties; Prasmes, kas tiek attīstītas- attīsta prasmi formulēt un argumentēt. Pilnveido izpratni par veicamo darbu.
