-
Didaktisko rotaļu nozīme adaptācijas periodā (pirmajā klasē) bērniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Didaktikas jēdziens un tās būtība | 5 |
2. | Mērķi un uzdevumi speciālās skolas pirmajā klasē | 7 |
2.1. | Didaktiskā rotaļa (spēle) kā metode | 8 |
2.2. | Didaktisko rotaļu (spēļu) veidi | 10 |
2.3. | Rotaļas loma skolēnu attīstībā | 12 |
2.4. | Didaktisko rotaļu vieta mācību saturā | 14 |
3. | Didaktiskā rotaļa - skolēnu ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem personības veidošanas un korekcijas līdzeklis | 16 |
3.1. | Skolēnu ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiskais raksturojums adaptācijas periodā | 17 |
3.2. | Komunikācijas un valodas traucējumu korekcija ar rotaļas palīdzību | 19 |
3.3. | Socializācijas sekmēšana skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem | 23 |
4. | Pētījuma organizācija | 26 |
4.1. | Skolēnu adaptācijas perioda grūtības | 26 |
4.2. | Pētījuma grupas skolēnu pedagoģiskais raksturojums (septembris) | 28 |
4.3. | Pētījuma grupas skolēnu pedagoģiskais raksturojums (februāris) | 30 |
4.4. | Skolēnu attīstības izaugsmes novērtējuma analīze adaptācijas periodā | 32 |
Secinājumi | 41 | |
Literatūras saraksts | 42 | |
Pielikums | 46 |
Secinājumi
1. Didaktika aptver mācību teorijas jautājumus, izstrādā mācību satura plānošanas pamatus, mācīšanas metodes un organizatoriskās formas.
2. Skolēniem mācību process jāorganizē tā, lai viņi pēc iespējas vairāk apgūtu zināšanas un prasmes vērojot apkārtējās lietas, pētot to cēloņsakarības.
3. Adaptācijas periods ir uzskatāms par attīstības procesu, jo skolēnam ir jāpielāgo sava uzvedība mainīgās vides prasībām, noteikumiem, pie kuriem ir jāpielāgojas uzsākot mācības skolā. Lai aplūkotu didaktiskās rotaļas lomu skolēnu komunikācijas un valodas attīstīšanā, nepieciešams iepazīt rotaļu kā mācību līdzekli.
4. Rotaļas un spēles ir didaktikas mērķu īstenošanas līdzeklis.
5. Mērķtiecīgi atlasītas didaktiskās rotaļas palīdz risināt skolas adaptācijas perioda izvirzītus uzdevumus.
6. Didaktiskā rotaļa ir veiksmīgs līdzeklis skolēnu sadarbības, saziņas, pašapkalpošanās attīstīšanā un skolēnu uzvedības korekcijā.
7. Pētījumā 1. klases skolēnu adaptācijas grūtību novēršanā lielākais progress vērojams sadarbības jomā.
8. Skolēniem didaktiskās rotaļas jāizmanto ilgstošā laika posmā, lai apgūtās prasmes tiktu nostiprinātas.
…
Ievads Bērni ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem 1. klasē mācības uzsāk ar dažādu attīstības līmeni. Skolotājam skolēns ir jāiepazīst kā personība un jāpalīdz skolēnam apgūt mācību vielu atbilstoši viņa spējām. Psiholoģijā par personības attīstības pamatu uzskata pirmos piecus bērnības gadus. (Svence, 1999, 4) Un jebkuram cilvēkam jau šajā periodā rodas vajadzība pēc saskarsmes, arī bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Viņiem ir ļoti nepieciešams iejusties apkārtējā vidē, lai to spētu paveikt ir vajadzīgas rotaļas, kuras sekmē šādu procesu. Tās ir komunikatīvās rotaļas, piemēram, rotaļas ar pieskārieniem, zīmēm u. c. Šādas rotaļas māca skolēnam, kā kontaktēties ar apkārtējiem, kā uzvesties un kā izturēties pret klases biedriem. Turklāt bērniem bez garīgās attīstības traucējumiem ir iespējams novērot, cik daudz, bērns ar garīgās attīstības traucējumiem spēj paveikt. Tā viņi mācās pieņemt kādu, kas ir atšķirīgs. (Pētersons, 1931) Skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem ir nepieciešamas arī didaktiskās rotaļas, kurās tiek izpildītas secīgi veiktas operācijas, kas ir iekļautas rotaļu uzdevumā. Didaktiskajās rotaļās attīstās izziņas operācijas, kas ir nepieciešamas nākošajai mācību darbībai. Šajās rotaļās pats būtiskākais skolēnam nav attēlot pašu personāžu, bet gan objektīvi atklāt dotās tēmas saturu. Tāpēc A. Ļeontjevs aplūko tāda veida rotaļu kā vienu no iespējamām pārejas formām uz skolēna produktīvu darbību. (Lieģeniece, 1995, 6)