-
Liepājas tramvaja vēsture, attīstība un nozīme mūsdienās
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Anotācija | 4 | |
Annotation | 5 | |
1. | Literatūras analīze | 6 |
2. | Industrializācija | 12 |
3. | Liepājas tramvaja vēstuers aizsākums | 16 |
3.1. | Projekta izstrāde, realizēšanas sākums | 16 |
3.2. | Būvniecība un pirmie vagoni | 17 |
3.3. | Pirmās tramvaja līnijas | 18 |
3.4. | Sākotnējās sabiedrības pretenzijas | 20 |
4. | Tramvaja attīstība | 21 |
5. | Maršrutu paplašināšana | 25 |
6. | Liepājas tramvajs šodien | 28 |
Nobeigums | 31 | |
Literatūras saraksts | 32 | |
Pielikums | 34 |
Nobeigums
Līdz ar industriālās revolūcijas aizsākumiem Anglijā, attīstījās arī pārējās Eiropas teritorijas, tai skaitā Latvija. Krievijas impērijā esošā Latvija ieņēma augstu vietu industrializēto reģionu sarakstā. Daudz darbu, ko iepriekš cilvēki darīja ar rokām, pārņēma tehnoloģijas. Arī zemkopībā, lauksaimniecībā un lopkopībā parādījās vēl neredzētas tehnoloģijas. Nozīmīgu vietu industrializācijas ziņā ieņēma Rīga, kurā tika uzceltas vairākas rūpnīcas. Tajā laikā tik radīta vēl šodien pazīstamā rūpnīca VEF. Nākamā industriālā pilsēta Latvijā aiz Rīgas bija Liepāja. Tajā uzcēla daudz rūpnīcu. Līdz ar rūpniecības uzplaukumu, attīstījās arī transports. Par pamatu šīm pārmaiņām uzskata Dž. Vata izgudroto tvaika mašīnu. To sāka izmantot transporta līdzekļu būvei. Tādējādi līdz Liepājai nokļuva inovācija - ideja par elektrisko tramvaju.
Liepājas tramvaja vēsture sevī ietver daudz dažādu notikumu. Plāns par projekta realizēšanu pilsētas valdē tika apstiprināts ātri, tādēļ arī sliežu izbūve sākās jau dažus mēnešus pēc plāna apstiprināšanas. Tramvajs ir piedzīvojis arī neveiksmes, taču uzņēmums ātri atkopies un turpinājis savu darbību vēl labākā līmenī. Laika gaitā uzņēmumam bijuši vairāki vadītāji, kas to turpinājuši pilnveidot gadu no gada.
Tramvaja līnijas mainījušās vairākkārt, taču šobrīd Liepājā ir viens maršruts, kas savieno Liepājas ziemeļus ar dienvidiem. Arī vagoni attīstījušies un kļuvuši arvien modernāki, tie iepirkti no dažādām valstīm un šobrīd pa Liepāju kursē čehu vagoni. Liepājas tramvajs ir unikāls starp pārējām Latvijas pilsētām ar to, ka tas ir šaursliežu.
Var saprast konservatīvos liepājniekus, kuriem sākumā bija pretenzijas pret jauno transporta līdzekli. Sakarā ar tā parādīšanos, uz ielām notika vairāki negadījumi, jo pārējie satiksmes dalībnieki, īpaši ormaņi, nebija apraduši ar tramvaju. Pilsētas iedzīvotāji pie visa vainoja to, ka tramvaja sliedes tika izliktas gar ielas malu, nevis pa vidu, kā tas bija darīts Rīgā.
Šobrīd Liepājas tramvajs iebraucis otrajā simtgadē. Neviens sakumā nedomāja, ka šis transporta līdzeklis tik ilgi pastāvēs un ieņems tik nozīmīgu lomu liepājnieku ikdienā. Pilsētai tas neapšaubāmi ir vajadzīgs, citādāk nemaz nevar būt, pēc statistikas datiem, gadā ar tramvaju tiek pārvadāti pieci, seši miljoni reģistrētu pasažieru.
…
Lai būtu vieglāk izprast Liepājas tramvaja vēsturi un attīstību, darbs ir sadalīts pa posmiem – vēstures aizsākums, attīstība un tramvajs mūsdienās. Vēsture sīkāk iedalīta – projekta izveide un realizēšana; būvniecība un pirmie vagoni; pirmās tramvaja līnijas; sākotnējās sabiedrības pretenzijas. Darbs uzrakstīts uz 50 lapām, tajā ievietoti 27 attēli, izmantoti 37 literatūras avoti.