-
Imanta Ziedoņa filosofijas skaidrojums, apspēlējot kamolu epifānijā "Tinamies no kamola kamolā"
. Ziedonis skaidro, ka vislabākās attiecības un patiesākā mīlestība ir, ja šī pārtīšanās no abiem kamoliem ir līdzvērtīga, t.i., ja abi cilvēki nepārtraukti dod viens otram. „Es biju notinies tik mazs, ka nemaz nebiju. Tad mazs Kamoliņš pārtinās manī – ne par ceturtdaļu, ne pusi, bet gandrīz viss līdz galam. Viņš pats kļuva maziņš, bet es liels. Kopš tā laika mēs bieži pārtinamies, uztinamies, izlīdzināmies un atkal pārtinamies.” Un visskaistāk ir tad, ja šī tīšanās nekad nebeidzas, ja cilvēki nebeidzami var sniegt viens otram un prast arī pieņemt, nekļūstot savtīgi. Kā labāko piemēru autors ir minējis sauli un mēnesi, kuru pastāvēšana nav iedomāja vienam bez otra, tā ir harmoniska un no abām pusēm līdzvērtīga.
„Laba mīlestība ir kā tīšanās un atpakaļtīšanās. Tā mēness pārtinās saulē un saule pārtinās mēnesī.”
Kamols var tīties, tīties, pārtīties simtiem veidos, uztīties, notīties un vēlreiz pārtīties, bet tas nekad nebeigs savu tīšanos, tāpat kā visas lietas ir ar dažādām darbībām saistītas, viena darbība pāriet citā, un tai seko vēl kāda cita. „Jo Visumā valda lielais kamolu nezūdamības likums.”
…
Imanta Ziedoņa epifānijām ir raksturīga tieksme iet dziļumā. Šķiet, ka I. Ziedonis nepazīst robežas, ierobežojumus, tieši pretēji – viņš arī savu lasītāju aicina iet līdzi. Iet līdzi ar prātu, filozofiju, radošo domāšanu. Viscaur epifānijām vijās arī dzīves patiesības un atklāsmes. Tās ir neuzbāzīgas, dažas pat gandrīz nemanāmas, tikai nojaušamas. Tomēr tās liek aizdomāties un meklēt arī savējo patiesību un dzīves harmoniju. I. Ziedonim piemīt spēja atklāt vēl nezināmo un neapjausto. Epifānijas ļauj parasto un ikdienišķo ieraudzīt īpašā rakursā, izceļot to un padarot spilgtāku. Epifānijas ir savienojuma šķautne starp dzeju un prozu. Tās ir gan emocionāli uzlādētas, gan filozofiskas. Arī Imants Ziedonis epifānijās ir ielicis savu filozofiju, kas ir jūtama pat vairākos līmeņos. Vienu no tiem varētu skaidrot, apspēlējot kamola tēlu epifānijās. Visspilgtāk to varēja manīt epifānijā „Tinamies no kamola kamolā”.

