-
Mūzikas stils "Thirdstream"
Arī stils - progressive jazz tika pārstāvēts 50. gados, ko varētu dēvēt kā ritmisku eksperimentu ar virtuozitātes spēju pielietojumu un imprivizāciju pamatā. Tajā iekļāva be-bop elementus, un viens no kolosālākajiem atskaņotājiem bija pianists, aranžētājs, komponists – Stens Kentons (Stan Kenton) ar savu Big Band, kura repertuārā tika izpildītas arī April in Paris, How High the Moon, Over The Rainbow. Kompozīcijā „The Peanut Vendor" ritmizācijā tika ieviesti arī latino elementi.
Kopumā Thirdstream manāmi atšķiras skanējuma un aranžiju ziņā no Cool Jazz, West Coast Jazz, Progressive Jazz, jo šajā virzienā saplūda gan klasiskie mūzikas paņēmieni, gan džeza mūzikas elementi kā, piemēram, improvizācija. Mūsdienās Thirdstream ietekme ir jūtama joprojām, lai gan pārsvarā jāsaskaras ar sintēzi starp džeza mūziku un moderno mūziku, vai arī moderno mūziku un klasisko mūziku. Varētu pat apgalvot, ka mūsdienās ļoti izplatīta ir sintēze starp džeza mūziku un elektroniskās mūzikas elementiem. Mūsdienās diemžēl vairs nav tik izteikts Thirdstream virziens kā sākotnēji 50.tos gados.
…
Pastāv uzskats, ka džeza mūzika attīstījās paralēli Rietumeiropas klasiskai mūzikai, lai gan jāatzīst, ka atšķirība izpaudās laika pajoma ziņā. Klasiskā mūzika savu attīstību ietvēra gandrīz deviņus gadsimtus, bet džezs aptuveni vairāk kā sešdesmit gadus. Klasiskā mūzika un džezs it kā skāra viens otru, taču tajā pašā laikā turpināja savu attīstības ceļu. Pateicoties avangarda ietekmei, laika gaitā šie divi mūzikas virzieni uz brīdi tomēr izveidoja savstarpēju sintēzi. Šis mūzikas attīstības process iesākās 50.gadu beigās. Pastāv dažādi ietekmes faktori – gan socioloģiski, gan ekonomiski un pat politiski. Dažkārt ietekmēja arī modes īpatnības vai prasības.