-
Referāts vispārīgajā psiholoģijā par intelektu un kreativitāti
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Intelekts | 4 |
1.1. | Intelekta jēdziens un tā izcelšanas vēsture | 4 |
1.2. | Intelekta teorijas | 4 |
1.2.1. | Intelekta psihometriskās jeb faktoranalītiskās teorijas | 4 |
1.2.2. | Intelekta sistēmiskās teorijas | 6 |
1.2.3. | Atsevišķu intelekta veidu teorijas | 7 |
1.3. | Intelektuālo spēju mērīšana | 8 |
2. | Kreativitāte | 10 |
2.1. | Kreativitātes jēdziens un tās izcelšanas vēsture | 10 |
2.2. | Kreativitātes veidi un teorijas | 11 |
2.2.1. | Kreativitātes procesa teorijas | 11 |
2.2.2. | Kreativitātes personības teorija | 11 |
2.2.2. | Kreativitātes produkta teorija | 12 |
2.2.3. | Kreativitātes vides teorija | 12 |
2.2.4. | Kreativitātes vairāku faktoru teorijas | 12 |
3. | Intelekta attīstību ietekmējošie faktori | 12 |
4. | Kreativitātes attīstību ietekmējošie faktori | 13 |
5. | Intelekta un kreativitātes nozīme mācību procesā | 13 |
5.1. | Intelekta un kreativitātes attīstība mācīšanā | 13 |
Secinājumi | 15 | |
Izmantotā literatūra | 16 |
Secinājumi
1. Intelekts un kreativitāte ir savstarpēji saistīti jēdzieni, jo kreativitātes pamats ir intelekts. Intelekts tā ir spēja izvēlēties vidi, adaptēties vidē un veidot to, bet kreativitāte ir spēja radīt jaunu produktu atbilstoši tā mērķim.
2. Teorijas par intelektu izdala vairākus veidus, kas varbūt vairāk attīstīti dažādu profesiju pārstāvjiem, bet lai attīstītos vispārējā intelektuālā spēja, vajag mēģināt attīstīties dažādās jomās.
3. Intelektu būtiski ietekmē iedzimtība un ģenētiskās anomālijas, kā arī neveselīga vide, dažāda veida atkarības, fiziskās un garīgas traumas, izglītība un sociālā vide.
4. Kreativitāti ietekmē galvenokārt attiecības sociālā vidē ( ģimene, draugi), kā arī izglītība.
5. Intelektu un kreativitāti var attīstīt ar dažādiem uzdevumiem un tehnikām visā dzīves laikā, bet bērnībā to izdarīt ir vairākas reizes vieglāk nekā pieaugušo vecumā.
6. Lai veicinātu intelekta un kreativitātes attīstību mācīšanā, vajag izaicināt, rosināt veikt uzdevumus, kas prasītu nestandartus risnājumus, vajag nodrošināt komunikāciju, aicinot vairāk strādāt grupās un sadarboties, un ir vajadzīga motivācija, iespēju paplašināšanai un augstvērtīgu rezultātu sasniegšanai.
…
Katram indivīdam ir atšķirīgas savas spējas : domāšana un tās pielietojums dažādās situācijās, ideju izpratne, adaptēšanas videi, pieredzes iegūšana u.c. Tātad tas nozīmē, ka arī katram cilvēkam ir savas intelekta un radošuma spējas, kuras var izpausties dažādi. Kādam vairāk padodas viena lieta, citam otra. Lai mēs spētu veidot jēdzienus, risināt dažāda veida problēmas, pieņemt lēmumus, radīt idejas, pielāgoties jaunai videi, saprast abstraktus jēdzienus, mācīties nos savas pieredzes un komunicēt ar citiem, ir nepieciešams intelekts. Lai mēs spētu radīt produktu, kas ir jauns, neredzēts un oriģināls, vērtīgs un atbilstošs tam mērķim, kādām tas ir radīts, ir nepieciešama kreativitāte. Pēc zinātnieku domām, kreativitāte un intelekts ir savstarpēji saistīti termini, jo radošuma pamatelements ir intelekts.
