-
Runas un valodas izpēte pirmsskolas vecumā
2.BĒRNA RUNAS UN VALODAS IZZINĀŠANA
2. l .Komunikācija
Ātri iejūtas un ir komunikabls, atbild uz jautājumiem, pats stāsta lēnām. Stāsta par mājas mīļajiem dzīvniekiem. Atbildot uz jautājumiem veido loģiskus sakarīgus teikumus, vārdi saskaņoti locījumos. Mazs aktīvo vārdu krājums, pasīvais vārdu krājums ir pietiekams. Runas temps palēnināts. Runā ar lielām pauzēm, piedomā pie katra vārda. Vārdu intonācija pareiza. Balss tembrs normāls.
2.2.Runas dzirdes funkciju izpēte
Bērns spēj atšķirt pēc dzirdes muzikālu instrumentu skanējumu, skaņu virzienu, skaņu ritmisko zīmējumu.
Bērns spēj uztvert lūgumu, rīkojumu un izpildīt konkrētu darbību (Lūdzu, atnes bumbu! Pacel lācīti!)
2.3.Redzes un telpiskās uztveres pārbaude
Nosauc krāsas un tās diferencē.
Noliek un parāda priekšmetus- augšā, apakšā, pa labi, pa kresi.
Saliek ar podziņām puķīti.
2.4.Kustību izpildes pārbaude
Veic dažāda veida palēcienus uz vienas un abām kājām, ķer un met bumbu.
Pirkstu sīkās muskulatūras kustības samērā ierobežotas (nespēj parādīt ar diviem pirkstiem aplīti, sasveicināties ar pirkstiem).
Spēj parādīt visas mīmikas kustības (paceļ uzacis, sarauc pieri, aizver un atver acis, parādīt dažādas sejas mīmikas).
2.5.Artikulācijas aparāta perifērās daļas uzbūve un tā funkcijas
Lūpas-norma.
Zobi-sakarā ar pienu zobu maiņu iztrūkst augšejie priekšzobi.
Mēle-norma.
Zemmēles saite-norma
Cietās aukslējas-norma.
Mīkstās aukslējas-norma.
Skaņu izrunai nepieciešamo aktīvo orgānu kustību pārbaude dažādu vingrinājumu veidā
Lūpas-attīstītas
Mēle-norma.
Kustību apjoms, aktivitāte- norma.
Elpošanas un balss funkciju īpatnības- norma
3.Skaņu izrunas pārbaude - fonētiski fonemātisko traucējumu noteikšana (skat. . pielikums).
Patskaņu izruna- norma.
Izrunā un nosauc attēlus ar divskaņiem, pakaļējiem, vidējiem, priekšējiem mēleņiem- norma.
Nepareizi artikulē skaņu č un ķ, ģ un dž – jauc (Attēls kaķis- saka kačis. Attēls ķirbis- saka čirbis. Attēls ģitāra- saka džitāra. Attēls zeķes- sala zečes. Attēls zāģis- saka zādžis.).
Pārējos balsīgos un nebalsīgos līdzskaņus izrunā pareizi.
Skaņas diferencē, kas ir tuvas pēc artikulācijas pazīmēm, izņemot zilbēs un vārdos, kur ir ķ un ģ ( pielikumā). Piemēram:pa-pa-ba, pa-ba-ba; sa-sa-ša, sa-sa-sa,sa-izrunā pareizi.…
1.BĒRNA ATTĪSTĪBAS IZPĒTE 1.1.Bērna dati Bērna vārds, uzvārds – M.J Dzimšanas dati- 2000. PII uzņemts 2005. gada 01.09. no mājām. 1.2.Ziņas par vecākiem • Māte- 29 gadi, latviete, izglītība- vidējā, veselības stāvoklis-vesela. • Tēvs-32 gadi, latvietis, izglītība- augstākā tehniskā, vesels. • Vecāku sūdzības-bērns neizrunā vairākas skaņas. 1.3.Ziņas par bērna agrīno attīstību • Grūtniecības un dzemdību norise-norma, bez sarežģījumiem. • Apstākļi, kas varēja kavēt bērna runas attīstību (bērna slimības- pneimonijas, angīnas u.c.)-bieži akūts bronhīts. • Bērna pirmie vārdi, frāzes(vecums)-pirmie vārdi pēc l,5 gadu vecuma,frāzes-pēc 2gadiem. • Anatomiskā dzirde-č.b.6 m attālumā. • Psihiatra slēdziens: Attīstības gaita-norma; Psihiskās īpatnības-nav raita valoda- lēna valoda Uzmanība- noturīga Domāšana- izprot instrukcijas, izpilda tās; Temps- lēns.