Author:
Evaluation:
Published: 11.11.2009.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 3 units
References: Used
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 1.
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 2.
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 3.
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 4.
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 5.
  • Essays 'Argumentētā eseja par brīvību', 6.
Extract

Piespiest kādu cilvēku nozīmē atņemt viņam brīvību, bet brīvību no kā? Gandrīz jebkurš morāli domājošs cilvēks mūsu vēsturē ir cildinājis brīvību. Tāpat kā laime un tikumība, tāpat kā daba un realitāte, brīvība ir termins, kura nozīme ir ietilpīga, kas spēj ietvert milzum daudz skaidrojumus. Šajā darbā man negribētos apskatīt vairākus desmitus nozīmju, ko pierakstījuši ideju pētnieki, bet es gribu to apskatīt ne vairāk kā divās no šīm nozīmēm – būtiskākās un plaši saistītās ar cilvēces vēsturi un, manuprāt, ar nākotnes notikumiem arī. Pirmo no šīm brīvībām, kas saistīja manu uzmanību ir „negatīvā”, kas atbild uz jautājumu – kāda ir tā sfēra, kurā cilvēkam vai cilvēku grupai ir ļauts darīt to vai būt tādam, ja nepastāv iejaukšanās no citu cilvēku puses? „Negatīvo” brīvības nozīmi nedrīkst apskatīt neskatot „pozitīvo” brīvības nozīmi, kas saistīta ar atbildi uz jautājumu - kas vai kurš ir kontroles vai iejaukšanās avots, kas var likt kādam darīt tieši to, nevis ko citu vai būt tieši tādam, nevis citādam. Pēc manām domām, abas nozīmes ir skaidri atšķirīgas, kaut gan atbildes uz nozīmju jautājumiem var pārklāties, kas liek lasītājam aizdomāties par šo jēdzienu sarežģīto mijiedarbību1.…

Author's comment
Atlants