-
Strukturālais plāns valodas sistēmas nepietiekamas attīstības korekcijai
2021 - 2025 years
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Fonemātiskās uztveres attīstīšana | 3 |
1.1. | Teikuma dalīšana vārdos | 3 |
1.2. | Teikumu dalīšana vārdos; vārdu dalīšana zilbēs, skaņās | 3 |
1.3. | Skaņas vietas noteikšana vārdā | 4 |
1.4. | Latviešu valodas skaņas – patskaņi | 5 |
1.5. | Latviešu valodas skaņas – līdzskaņi | 6 |
1.6. | Dažādi uzdevumi fonemātiskās uztveres attīstīšanai | 8 |
2. | Leksisko traucējumu novēršana | 13 |
2.1. | Dažādi uzdevumi leksisko traucējumu novēršanai | 15 |
3. | Gramatisko traucējumu korekcija | 25 |
3.1. | Dažādi uzdevumi gramatisko traucējumu korekcijai | 26 |
4. | Saistītas runas pilnveidošana | 29 |
4.1. | Dažādi uzdevumi saistītās runas pilnveidošanai | 29 |
Secinājumi | 39 | |
Izmantotā literatūra | 40 |
1. Fonemātiskās uztveres attīstīšana
● Izrunā jaucamo un aizstājamo skaņu diferencēšana;
● teikumu dalīšana vārdos (darbs ar plāksnītēm);
● teikumu dalīšana vārdos; vārdu dalīšana zilbēs, skaņās (darbs ar plāksnītēm);
● skaņas vietas noteikšana vārdā;
● latviešu valodas skaņas:
− patskaņi, garo, īso patskaņu diferencēšana,
− divskaņi, to diferencēšana,
− līdzskaņi, balsīgo, nebalsīgo līdzskaņu diferencēšana,
● darbs ar vārdiem paronīmiem;
● fonemātiskā sintēze u.c.
1.1 Teikuma dalīšana vārdos
Bērns darbojās ar plāksnītēm.
● Logopēds sauc teikumu, bērns nosaka vārdu skaitu teikumā un liek plāksnītes.
● Bērns lasa uz tāfeles uzrakstītu teikumu, nosaka vārdu skaitu, veido shēmu.
Šodien spīd saule.
● Izdomā teikumu ar tādu pašu vārdu skaitu.
Vakar lija lietus.
● Papildini teikumu.
Vakar visu dienu lija spēcīgs lietus.
1.2. Teikumu dalīšana vārdos; vārdu dalīšana zilbēs, skaņās
● Bērns lasa teikumu, veic tā analīzi.
Kaķis ņaud.…
Strukturētais plāns VSNA bērniem sākumskolā. Ir iekļauta visu 4 traucejumu (fonemātiskās uztveres, leksisko traucējumu, gramatisko traucējumu un saistītās runas) novēršanas un pilneidošanas iespējas.
