-
19.gadsimta filosofiskā doma
Vilhelms Jozefs Šellings
Šelinga filozofijā galvenā ir vēlme izzināt absolūto, kas būtu katras esamības un domāšanas pamatā.
Sākumā viņš apskata absolūto augstākās pašapziņas tipā – “Es”, vēlāk dabā, kura pastāv pirms cilvēka apziņas, tad pirms dabas esošajā absolūtajā garā, “neapzinātajā intelektā”, ko saprata kā subjekta un objekta identitāti, visbeidzot par absolūto atzina personisko Dievu, attiecībā pret kuru viss pārējais ir “atklāsme”.
Frīdrihs Vilhelms Jozefs Šellings - natūrfilazofija
Šelling sniedz savu dabas filozofisko interpretāciju saistībā ar visiem jaunākajiem dabaszinātniskajiem atklājumiem. Viņš ir pārliecināts par to, ka dabas būtība ir ideāla, ka dabas aktivitāte ir nemateriālo spēku darbības rezultāts. Dabas spēki savā būtībā ir vienoti, par to liecina to empīriskā izpausme, ko Šellings saskata “galvanismā” (“dzīvnieku elektrībā”) (1780.gadā Luidži Galvani laižot elektrību caur beigtu varžu stilbiem novēro, ka tie raustās. Galvani maldīgi uzskata, ka elektrība ir “dzīvības spēks”, kas visam liek kustēties.) Patiesā pasaules dvēsele ir polaritāte, kas nosaka tās darbību kopumā un daļās.…
J.G.Fihte pievērsies jautājumiem par cilvēka gribu. Viņš spriež par izzinoši gribošo prātu, kurā noteicošā dominante ir griba. Griba ir mērķis pati sev, un tā darbojas kā labā griba. Cilvēka ķermenis ir jāuzskata nevis par vienkāršu dabas daļu, bet par brīvās gribas instrumentu, ar kura palīdzību cilvēks izsaka sevi apkārtējā pasaulē. Cilvēks atšķirībā no dzīvniekiem ierodas pasaulē pilnīgi “negatavs”. Daba atstāj nepabeigtu cilvēka ķermeņa veidošanās procesu tieši tādēļ, lai to līdz galam pabeigtu gars un brīvā griba.














































