-
Organizācijas iekšējā un ārējā vide. Uzņēmuma darbības uzsākšana mainīgajā vidē
Menedžerim ļoti būtiski saprast un orientēties organizācijas vides jautājumos, jo no vides uztveršanas un piemērošanās konkrētai situācijai atkarīga organizācijas darbības efektivitāte. Tas pierādās faktā, ka daudzi uzņēmumi, kas akli darbojas savā noteiktajā laukā, var itin viegli zaudēt tirgu un nesasniegt iecerētos mērķus, jo vienmēr ir jābūt informētiem par vidi apkārt – konkurentiem, to sasniegumiem un zaudējumiem, no kā var daudz mācīties.1
Organizāciju darbību ietekmē gan iekšejā, gan ārējā vide. Iekšējā vide ir tie galvenie organizācijas darbības nosacījumi un faktori, kas izveidojas tās menedžmenta darbības gala iznākumā.2
Kā jau iepriekš minēju organizācijām pastāv arī ārējā vide, kas ir tie organizācijas funkcionēšanas nosacījumi un faktori, kas izveidojas samērā neatkarīgi no tās menedžmenta un var ietekmēt organizācijas darbību. Ārējā vide tiek iedalīta tieši ietekmējošā ārējā vidē un netieši ietekmējošā ārējā vidē.1…
Organizācijas iekšējās vides faktori ir : • Mērķi, kas ir cilvēku darbības rezultāta priekšstatīšana, motīvs cilveku apzinīgai rīcībai. Mērķi ir daudz un dažādi, tiem raksturīga arī hierarhija, kuras virsotnē ir sociālais mērķis, nodrošināt iedzīvotājus ar precēm un pakalpojumiem. • Darbinieki, tiem ir liela nozīme organizācijas iekšejā vidē, jo tas ir visa dzinulis, tāpēc darbiniekus jāizprot, jāciena un jānovērtē, kā arī attiecīgi jāmotivē. • Struktūra, kas ir loģiskas savstarpējās attiecības starp menedžmenta līmeņiem un funkcionālajām nodaļām, kas ir konstruētas tā, lai efektīvi sasniegtu organizācijas mērķus, un tā tiek veidota, lai veicināto kopējo mērķu sasniegšanu nevis, lai aizstāvētu kāda konkrēta indivīda, vai atsevišķas grupas intereses. • Organizācijas darba kultūra – tā ir funkcionāla, kad palīdz sasniegt organizācijas mērķus un nefunkcionāla, kad traucē sasniegt organizācijas mērķus. Tehnoloģijas ir prasmju, zināšanu, informācijas, iekārtu, instrumentu savienojums, kas nodrošina resursu racionālu pārveidošanu gatavā produktā ( pakalpojumā).
