Dokumentu aprite un klasifikācija
1.1. Dokumentu nozīme grāmatvedībā
Dokumenti ir grāmatvedības pamats un juridiskais pierādījums uzņēmuma saimnieciskajām darbībām. Tie nodrošina informācijas pārredzamību, atbilstību normatīvajiem aktiem un iespēju pārbaudīt finanšu datus. Grāmatvedības dokumentu pareiza kārtošana ir būtiska gan iekšējai kontrolei, gan ārējai revīzijai.
Galvenie dokumentu veidi:
• Ienākošie dokumenti – rēķini, piegādes čekas, līgumi, saņemto pakalpojumu apliecinoši dokumenti.
• Izejošie dokumenti – izrakstītie rēķini, kuponi, kvītis, maksājumu uzdevumi klientiem.
• Bankas dokumenti – bankas izraksti, maksājumu uzdevumi, ienākošie maksājumi no klientiem.
• Iekšējie dokumenti – naudas orderi, iekšējie aprēķini, inventarizācijas akti.
1.2. Dokumentu aprites process
Dokumentu aprite ietver to izveidi, saņemšanu, apstrādi, glabāšanu un arhivēšanu. Pareiza dokumentu aprites organizācija palīdz:
• Nodrošināt datu precizitāti grāmatvedībā.
• Samazināt kļūdu risku un finanšu pārkāpumu iespējamību.
• Atvieglot nodokļu un finanšu auditu.
…