-
Mācību vides nozīme mūsdienu pedagoģijā
Runājot par cilvēka spēju uztvert apkārtējo vidi, jāpasvītro, ka fiziskā uztvere praktiski nav šķirama no psihiskās uztveres, neatkarīgi no tās apzināšanas pakāpes. Vērojot kādu objektu, bez sajūtām, ko sniedz redzes orgāni, informācijas uztveres un apstrādes ciklā neapzināti iekļaujas arī pieredzes ceļā iegūtās zināšanas, par šo objektu, kā arī cilvēka kultūras līmenim un psihiskajām īpatnībām (Scientific Journal of Riga Technical University Material Science. Textile and Clothing Technology. Mācību iestādes interjera nozīme mūsdienu komunikācijā. 2010, Volume 10).
Uzvedības izvēli, saskaņā ar sociālas izziņas teorijas pārstāvja A.Banduras uzskatiem, nosaka kompleksa iekšējo spēku un vides ietekmju mijiedarbība.
Skolotājs ir tā dzīvā saikne starp paaudzēm, kas nodrošina bērnam iespēju apgūt daudzveidīgo sabiedriskās uzvedības un darbības pieredzi un pieņemt to kā savu iekšējo vajadzību. Uz tādas bāzes izstrādājot savus dzīves principus, katram skolēnam tiek nodrošināta atbilstoša radošas pieredzes apguve, kuru var izmantot daudzveidīgās sabiedriskās un personīgās dzīves situācijās. Šādu rezultātu nodrošina skolēnu savstarpējā un skolēnu–skolotāja saskarsme. Klases darbība, to pareizi organizējot, saskarsme starp skolēniem reti sagādā grūtības (ESF projekts ”Reliģijas un ētikas topošo skolotāju pedagoģisko prakšu īstenošana Latvijas vispārizglītojošās skolās”. Vēlos ienākt un palikt skolā. LU).
Apzinoties mācību vides lielo ietekme uz skolēnu saskarsmi, tās attīstību ir svarīgi izzināt, kā mūsu jaunā paaudze skolā jūtas un cik laba un atdevīga ir mācību vide, ko mēs, pieaugušie, viņiem esam sagādājuši. Jo tikai sakārtotā un labvēlīgā skolas vidē var nopietni pievērsties emocionālajiem un saskarsmes jautājumiem, kam arī ir ļoti liela ietekme uz mācību procesu un tā rezultātiem.
…
Uzsākot mācības izglītības iestādē, audzēknis nonāk jaunā vidē, starp vēl neiepazītiem cilvēkiem un noteikumiem. Audzēkņu cerības ne vienmēr sakrīt ar realitāti. Zināmas grūtības dažkārt, īpaši sākumposmā, sagādā sadzīves apstākļi, draugu trūkums, pēkšņi sākusies patstāvīgā dzīve un arī atbildība par notiekošo. Tāpēc svarīgi ir nodrošināt, lai mācību iestādes vidi veidojošie pozitīvie elementi saglabātos no gada uz gadu, un veidotos arvien jauni labvēlīgas vides uzturoši elementi (http://www.laidzespv.lv/content/pages/lat/projekti/). Audzēkņu iekļaušanās gan skolas vidē, gan sabiedrībā vienmēr ir bijusi nozīmīga problēma kā skolotājam un vecākiem, tā arī, protams, pašiem audzēkņiem. Pedagogu uzdevums ir palīdzēt audzēknim apgūt prasmi līdzvērtīgi dzīvot citu cilvēku vidū – cilvēkvidē. Runājot par mācību vidi, jārunā par dažādām vidēm, kas veido šo mācību vidi, maina un pārveido to.
Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.