-
Cenu veidošanas metodes
Kaut arī uzņēmumā ir izstrādāta cenu veidošanas stratēģija un noteikta cenu sistēma, dažreiz tomēr ir nepieciešams šo cenu mainīt : paaugstināt vai pazemināt. Apskatīsim situāciju telekomunikāciju tirgu, kad LMT konkurenti veic cenu izmaiņas. Vispirms, uzņēmuma mārketinga speciālistiem ir jāatbild uz šādiem jautājumiem:
• Kādu iemēslu dēļ konkurents maina cenu – lai iekārotu lielāko tirgus daļu, jo pašlaik uzņēmumu skaits kuri darbojās telekomunikāciju jomā ir krietni pieaudzis. Un gan TELE2 , gan BITE ka arī citi uzņēmumi cenšas pēc iespējas vairāk pārvilināt pie sevis jau citā uzņēmuma esošus klientus.
• Vai konkurentu rīcība ir saistīta tikai ar kārtējām interesēm, vai arī liecina par jaunu cenu veidošanas stratēģiju?
• Kas notiks ar uzņēmuma tirgus daļu un ienākumiem?
• Vai citi uzņēmumi tiecas kaut ka reaģēt uz šīm izmaiņām?
• Kāda būs konkurenta atbilde uz jūsu rīcību?
Augstākas cenas var dod lielāku ienākumu un peļņu , citreiz to pašu rezultātu var sasniegt, pārdodot lielāku daudzumu par zemākām cenām. Gadās arī tā ka neviens no šim variantiem neder, tad mārketinga speciālistam jāmeklē cits variants. …
Cenu veidošana ir viens no svarīgākajiem posmiem uzņēmuma darbībā, tāpēc to veidojot ir jāņem vērā ne tikai uzņēmuma izmaksas un peļņa, bet arī visi iekšējie un ārējie faktori. Precīzi noteikta cena ir viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka, vai klients pirks preci vai ne, un tas ir būtisks priekšnoteikums veiksmīgai preču un pakalpojumu realizācijai. Taču uzņēmumiem ir jānosaka ne tikai cenas atsevišķiem produktiem, bet ir jāveido cenu sistēma, kas aptver dažādus produktus, un ir jāņem vērā visus cenu veidošanas metodes un principus. Pie tam jebkurš uzņēmums darbojas konkurences apstākļos, un līdz ar to dažreiz tiek spiests mainīt jau noteiktas cenas un pielāgoties pašreizējai tirgus situācijai. Šajā sakara uzņēmumam jāplāno un jāīsteno noteikta cenu veidošanas stratēģija. „LMT” uzņēmums veidojot mārketinga stratēģiju, bieži paredz cenu piemērošanu tirgum atbilstoši pieprasījumam, izmaiņām un citām situācijām. Un izvēloties starp dažādiem stratēģijās variantiem tiek piemērotas šādas:
