Evaluation:
Published: 26.09.2018.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Baltija 16.-18.gadsimtā', 1.
  • Summaries, Notes 'Baltija 16.-18.gadsimtā', 2.
  • Summaries, Notes 'Baltija 16.-18.gadsimtā', 3.
  • Summaries, Notes 'Baltija 16.-18.gadsimtā', 4.
Extract

1. Īsi raksturot apgaismotāju uzskatus un darbību:
Merķelis- publicists un rakstnieks, kas ar savu darbu „Latvieši, sevišķi Vidzemē, filozofiskā gadsimteņa beigās” izsaucis milzīgu rezonansi. Grāmatā aprakstīts dzimtbūšanas radītais posts Vidzemē. Bija arī aktīvs brīvmurnieku ložas biedrs.
Eizens- mācītājs, kurš aicināja laukos ieviest naudas attiecības zemes rentē, kā arī būt iecietīgākiem reliģijas jautājumos. Carienes Katrīnas II uzdevumā gatavoja pamatojumu reformām Vidzemē.
Jannaus- mācītājs, kurš sarakstīja darbu par „verdzības vēsturi Vidzemē un Igaunijā”, kurā viņš norādīja, ka latvieši un igauņi senatnē bijuši brīvi un tikai pēc tam vardarbīgā ceļā kļuvuši par vergiem un dzimtcilvēkiem. Jannaus centās uzlabot dzimtcilvēku stāvokli, aizstāvēja tos.
Broce- Baltijas novadpētnieks un pedagogs, nodarbojās ar Baltijas vēstures pētīšanu un etnogrāfisko ziņu vākšanu. Vācis latviešu un igauņu vēstures materiālus, arhitektūras pieminekļu, tērpu, monētu, sadzīves ainu zīmējumus un aprakstījis tos vairāk nekā 100 sējumos.
Stenders- skolotājs un valodnieks. Rūpējās par latviešu zemnieku izglītošanu un gādāja par grāmatām latviešu valodā, kā arī pieprasīja, lai skolotāji un skolēni iemācās un izprot mācību vielu. Savos rakstos atspoguļoja dzimtzemnieku stāvokli, bet aicināja tos būt paklausīgiem.
Herders- apgaismotājs, literāts, folklorists. Vācis tautasdziesmas un apkopojis krājumos.


Author's comment
Atlants