-
Grāmatvedība - jautājumi un atbildes
Sarakstu jeb inventāru grupē trīs daļas:
Līdzekļi;
Saistības jeb parādi kreditoriem;
Uzņēmuma īpašums = pašu kapitāls
Inventarizācija ir saimniecisko līdzekļu prasības un saistības faktisko atlikumu konstatēšana, salīdzināšana ar uzskaites datiem un konstatēto noviržu regulēšana. Inventarizācija var būt:
pilnā – inventarizē visas uzņēmumam piederošās vērtības
daļēja – inventarizē atsevišķus uzņēmuma līdzekļus, veidus, to avotus vai grupas
izlases – inventarizē kāda līdzekļa vai to avotu atsevišķus objektus
Inventarizācija jāveic 3 mēnešus pirms gada beigām vai 1 mēnesi pēc tam. Inventarizācijā drīkst piedalīties ne mazāk kā 3 personas, jāpiedalās arī materiāli atbildīgai personai. Ja inventarizācija turpinās vairākas dienas, tad dienas beigās durvis aizzīmogo. Zīmogs inventarizācijas laikā glabājas pie inventarizācijas komisijas priekšsēdētāja.…
Likuma Par grāmatvedību 11. pants nosaka, ka katram uzņēmumam, kas uzsāk darbību, ir jāveic inventarizācija – visu uzņēmuma līdzekļu pārbaude dabā un prasību un saistību pārbaude pēc dokumentiem. Pārbaudes rezultātus ieraksta īpaša inventarizācijas sarakstā, norādot īpašuma objektu vērtību un parādu summas. Turpmāk šāda inventarizācija ir jāveic katra pārskata gada beigās un tā ir obligātas priekšnosacījums gada pārskata sastādīšanai. Pārskata gada slēguma inventarizācija nav jāveic pārskata perioda pēdēja dienā. Pat vidēja apmēra uzņēmumos tas tīri fiziski nav iespējams, jo inventarizācija ir ļoti darbietilpīgs process. Inventarizāciju drīkst veikt 3 mēnešu laikā pirms pārskata dienas vai viena mēneša laikā pēc tās, pēc tam pārrēķinot inventarizācijas dienā konstatētos atlikumus pēc grāmatvedības datiem atbilstoši stāvoklim pārskata gada beigu dienā.


