-
Sociālo mājokļu politikas attīstība Latvijā kopš 1996.gada
Nr. | Chapter | Page. |
Saturs | 3 | |
Jēdzienu skaidrojums, saīsinājumi | 4 | |
Ievads | 6 | |
1. | Politiskās darba kārtības veidošanas teorija | 9 |
2. | Eiropas valstu realizētā sociālo mājokļu politikā | 14 |
2.1. | Lietuvas pieredze sociālo mājokļu politikas attīstībā | 17 |
2.2. | Polijas pieredze sociālo mājokļu politikas attīstībā | 20 |
3. | Latvijas mājokļu politikas attīstība kopš 1996.gada | 25 |
3.1. | Latvijas politikas dokumenti un likumdošana mājokļu politikas jomā | 26 |
3.2. | Par mājokļu politiku atbildīgo iestāžu institucionālais ietvars | 32 |
4. | Latvijas sociālo mājokļu politika | 38 |
4.1. | Sociālo mājokļu definēšana un izpratne | 39 |
4.2. | Citi palīdzības veidi iedzīvotājiem mājokļu jautājumu risināšanā | 43 |
4.3. | Valsts un privātā partnerība kā efektīvs instruments sociālo mājokļu fonda palielināšanā | 49 |
5. | Nobeigums | 53 |
Izmantotās literatūras saraksts | 57 | |
Anotācija | 64 |
Politiskās darba kārtības veidošanas teorija
Politiskā darba kārtība ir jautājumu, problēmu loks (saraksts), kas ir paredzēti izskatīšanai valdībā, no latīņu valodas – lietas, kuras ir darāmas. Tās veidošana ir viens no pašiem nozīmīgākajiem politiskajiem procesiem. Darba kārtība norāda uz valdības prioritāšu sarakstā esošajiem jautājumiem, uz tiem, kuri tiks risināti pirmām kārtām, kuri otrām kārtām un kuri pagaidām vispār nav iekļauti šajā valdības dienas darba kārtībā.
Pastāv vairākas politiskās darba kārtības veidošanas teorijas. Šajā darbā izvēlējos apskatīt darba kārtības veidošanas teoriju krīzes apstākļos.
Skaidrojot krīzes jēdzienu, jāsaka, ka tas ir izšķirošs pavērsiens, sarežģīts vai bīstams stāvoklis, kas prasa izšķirošu lēmumu. Krīze bieži tiek interpretēta arī kā pamats politiskām pārmaiņām. Daudzas teorijas apvieno sevī gan krīzes apstākļus, gan politiskās izmaiņas. Šajā darbā apskatīšu pētnieku M.Grindle un J.Thomas darba kārtības veidošanas teoriju krīzes apstākļos. Bet pirms tam nedaudz ieskatoties citu autoru pieejām redzams, ka, piemēram, šķiru analītiskā modeļa pārstāvji uzskata, ka krīzes situācija dod lēmumu pieņēmējiem lielāku neatkarību no citiem sociālajiem aktieriem ietekmēt dominējošās sociālās šķiras varu un intereses. Sabiedriskās izvēles teorētiķiem krīze ir vienreizēja iespēja, lai izvirzītu, piemēram, tik plašus jautājumus kā nacionālās intereses. Birokrātiskā politikas pieeja krīzi uztver kā apstākļus, kas bieži vien izceļ „birokrātiskās spēles”, kur runa iet par birokrātiskā aparāta likmēm un esošajām iespējām. Savukārt valsts pieejas teorētiķiem krīze ir iespēja valsts elitēm definēt jaunas stratēģijas galveno attīstības problēmu risināšanai un aktīvi iesaistīties reformu realizēšanā. Tātad redzams, ka kopsummā krīze visās šajās pieejās ir brīdis vai iespēja, lai ieviestu nozīmīgas pārmaiņas sabiedriskajā kārtībā.
…
Darbā apskatīta Latvijas sociālo mājokļu politikas attīstība kopš 1996.gada, kad tika pieņemts pirmais politikas plānošanas dokuments, kas noteica nepieciešamību šo jomu attīstīt. Darbā apskatīta arī Eiropas valstu pieredze šajā jomā un atsevišķs uzsvars ir likts uz Lietuvas un Polijas veidoto politiku, salīdzot to ar Latvijas pieredzi.
