-
Vērtēšanas psiholoģiskie aspekti
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Vērtēšanas psiholoģiskie aspekti | 4 | |
Interaktīvās mācīšanas metodes | 6 | |
Neformālā vērtēšana | 6 | |
Autentiskā vērtēšana | 6 | |
Normatīvā vērtēšana | 7 | |
Kriteriālā vērtēšana | 7 | |
Secinājumi | 8 | |
Izmantotais literatūras saraksts | 9 |
Kriteriālie mērījumi tiek izmantoti, kad vēlamies noskaidrot, ko skolēni zina vai prot, nevis viņu stāvokli salīdzinājumā ar tuvu vai tālu vienaudžu grupām. Kriteriālie pārbaudes darbi apzināti veidoti tā, lai dotu informāciju, kura ir tieši interpretējama no absolūtā izpildījuma kritērija viedokļa.[508;2].
Skolēnu sasniegumus iespējams labāk novērtēt ar kriteriālo, nevis normatīvo pieeju, izņemot vienīgi gadījumus, kad pārbaudes mērķis ir izvēlēties nelielu daļu audzēkņu kādam ierobežotam stāvoklim vai iespējai. Skolas apstākļos kriteriālie pārbaudes darbi mēdz ievērojami uzlabot vērtēšanu un novērtējumu, kaut gan tie netiek izmantoti tik bieži, cik būtu ieteicams.
SECINĀJUMI
Rakstot šo referātu nonācu pie šādiem secinājumiem – vērtēšana jāveic sistemātiski, lai pedagoģiskā procesa dalībnieki vienmēr būtu informēti par saviem panākumiem; tā jāveic orientējoties uz skolēna personīgajiem sasniegumiem. Skolotājam jācenšas saskatīt un jāatbalsta pozitīvās izmaiņas skolēnu uzvedībā. Tāpat skolotājam ir jāveic skolēnu pašvērtējuma uzskaite, jārāda skolēniem panākuma situācija katrā nodarbībā, panākuma izjūtai ir pozitīva nozīme pašapziņas un labas uzvedības veicināšanā un jāpalīdz skolēnam saskatīt savas personības vērtību.
…
„VĒRTĒŠANAS PSIHOLOĢISKIE ASPEKTI. NEFORMĀLĀ, AUTENTISKĀ, NORMATĪVĀ UN KRITERIĀLĀ VĒRTĒŠANA.” Vērtēšanas darbības mērķis ir skolēna sekmju kontrole un adekvāta pašvērtējuma veidošana. Vērtēšanas sistēmai ir jābūt rūpīgi izplānotai un prasmīgi realizētai, tā ir regulāri jāanalizē, jāizvērtē, jāizlabo. Skolotāji gandrīz ik brīdi izdara spriedumus par saviem skolēniem – raizējas, vai viņi sapratuši doto uzdevumu, izvērtē, vai darbības temps nav par ātru, tātad vērtēšana – spriešana, balstoties uz noteiktu informāciju, - skolotājiem ikdienas darbs. Lai vērtētu, pedagogam ir jābūt labi profesionāli sagatavotam, jāizprot arī vērtēšanas psiholoģiskie aspekti, jāzina viss par vērtēšanu izglītību reglamentējošos normatīvajos aktos.